POHON CINTA
Ayahdi PakNgah
Bismillahirrahmanirrahiim
Allahumma Sholli ala Muhammad wa ala alihi wa Shohbihi ajma'in
Perumpamaan
CINTA adalah seperti pohon
yang mempunyai inti dan banyak dahan. Inti pohon terdapat pada batangnya,
sedangkan cabang-cabangnya adalah tempat keluarnya buah. Meski demikian, buah
itu sesungguhnya berasal dari inti pohon.
Makrifat
adalah pohon dan cinta adalah intinya. Lainnya seperti, al-khauf, al-raja',
al-haya', al-khasyyah, al-qana'ah, ar-ridha adalah dahan-dahan pohon makrifat.
Dari dahan-dahan itu keluar buah berupa ketaatan.
Cinta
adalah rahasia Allah dalam iman hamba-hambaNya. Allah membukakan cinta bagi
mereka sesuai dengan kadar masing-masing yang telah tertoreh dalam surat
takdir-Nya. Inilah maksud firman-Nya :
" Bahwa orang yang telah ada untuk
mereka ketetapan yang baik dari kami, mereka itu dijauhkan dari neraka, mereka
tidak mendengar sedikitpun suara api neraka."( al-Anbiya 101-102 ).
Seakan
Allah memperjalankan mereka diatas shirat.
Sementara mereka tidak merasakan adanya neraka dibawahnya. Cinta Allah
adalah rahasia yang tampak dengan jelas dalam iman. Itulah makksud firman-Nya :
" Allah menjadikan kalian cinta kepada keimanan dan menjadikan iman itu
indah dalam hati kalian." ( al-hujurat 7) hakikat tuhan menyatakan
sesuatu............
la tatahar rokku zarrotan illa
bi iznillah-tidak akan bergerak suatu zarrah pun melainkan dengan izin allah
jua.
kedalam aku memandang ZAT
keluar aku memandang UJUD
ditenggah-tenggah aku memandang SIFAT
pada perbuatan aku memandang AF’AL
pada bentuk aku memandang ASMA'
Kesemuanya itu AKU-lah jua, jada janganlah kau merasa gelisah pada kedudukanmu didalam masa amalmu dan diluar amalmu itu kerana kesemua nya itu adalah AKUku jua pada kenyataan AKUmu itu, dan sesungguhnya AKUku dan AKUmu itu ESA jua kerana tiada ujud lain melainkan ujudku jua itu.
kedalam aku memandang ZAT
keluar aku memandang UJUD
ditenggah-tenggah aku memandang SIFAT
pada perbuatan aku memandang AF’AL
pada bentuk aku memandang ASMA'
Kesemuanya itu AKU-lah jua, jada janganlah kau merasa gelisah pada kedudukanmu didalam masa amalmu dan diluar amalmu itu kerana kesemua nya itu adalah AKUku jua pada kenyataan AKUmu itu, dan sesungguhnya AKUku dan AKUmu itu ESA jua kerana tiada ujud lain melainkan ujudku jua itu.
Kalimah
MU itu mengisyaratkan kepada kenyataanku sahaja maka pada bahasa adat atau
istilah percakapan maka ia merujuk kpd AKUmu (nyata),
Akan
tetapi kalam mengatakan dan hati mensyuhudkan itu semua adalah AKU yang ada ini
pun betul jua, kerana AKU yang ada ini (roh) adalah sirrku.
Makanya
pokok segala asalnya itu adalah AKU jua iaitu Tuhan, berkata Tuhan wahai Muhammad
tatakala aku menyatakan mu lalu kau nyata maka aku lenyap pada hakikatmu jua, dan
aku menjadi hakikat bagi roh itu, dalam ilmu hakikat nya segala-galanya dia
semuanya,c uma diselindungi pada nama dan keadaan sahaja.
Yang kosong itu ZAT yang setitik itulah nyatanya Allah hakikat insan dan DIA-lah tuhan. (Nurullah)
Dari
titik yang pertama inilah terbitnya AKUku ini, setelah nyatanya AKUku maka kau (roh)
ku terdiri sendirinya secara otomatik, bagi mendalilkan akan ujudnya aku.
Rohku (kenyataanku)
dari rohkulah terbitnya pancaran ataupun cahaya rohku. Ianya dinamakan diriku, akan
tetapi aku jualah diri yang sebenarnya. Itu cuma pancaranku ianya membentuk
diri dari dalam badanku.
Inilah istilah
jauh tak berantara dekat tak berbatas iaitu antara AKUku dan AKUmu, nak kata
dia tapi AKU nak kata AKU tapi MU,
Maka
katakanlah atau diamlah. Dalam hal ini kekeliruan kita sering terjadi apabila
AKU dan KAU tertulis pada lakaran hati ini. Ianya bukan kerana apa cuma ia
terjadi dari perubahan kedudukan nya sahaja. Oleh itu walau apa pun kau
nyatakan pada faham mu itu ianya tetap: AKUku jua,
AKUku
– Tuhan - Zat
AKUmu
– Ketuhanan - Sifat
Dia
– Pancaran - Asma'
Kau
– Badan - Af'al
Pada
kita ini ada 2 martabat iaitu Martabat Ketuhanan dan Martabat Kehambaan.
Oleh
itu cuba fahamilah akan keadaan ini. Jangan kita mengaku kita ini Tuhan, kerana
Tuhan itu Maha Suci. Akan tetapi setiap apa yang ada ini adalah KenyataanNya. Maka
setiap yang berlaku, berkalam, bergerak, dll itu semua adalah kenyataan nya, maka
kini. AKUmu ini mengatakan dan menyatakan bahawa AKUmu dan AKUku adalah Esa
jua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan