PENGANTAR kepada
MEMAHAMI PEMIKIRAN IBNU ARABI 04
Wahdatul-Wujud: Antara Kebenaran dan Kesesatan
Raja Ahmad
Mukhlis.
Pengenalan:
Perkataan "Wahdatul-Wujud"
ini sering diperbincangkan oleh ramai para cendikiawan Islam. Ianya sering
dikaitkan dengan golongan sufi dan tasawwuf malah golongan tawassuf turut
disesatkan oleh sebahagian orang dengan masalah "Wahdatul-wujud"
ini.
Ada golongan yang menyesatkan kaum
sufi secara keseluruhan kerana Wahdatul-wujud ini dan ada juga yang
tersesat dengan kefahaman yang salah terhadap Wahdatul-wujud ini juga.
Namun, di antara kedua-dua golongan tersebut, golongan yang benar adalah golongan yang menghayati Wahdatul-wujud
dengan makna yang sebenarnya.
Adapun orang yang jahil tentang
maksud kaum sufi yang benar dan para wali yang arif tentang wahdatul-wujud,
bersikap menolak wahdatul-wujud secara mutlak, dengan memukul sama rata,
antara kefahaman yang benar tentang wahdatul-wujud yang dimaksudkan oleh
para sufi yang benar dengan kefahaman yang salah tentang wahdatul-wujud yang
diketengahkan oleh orang-orang yang sesat, namun masih menggunakan nama
sufi dan tasawwuf, padahal kaum sufi yang benar dan ahli tasawwuf yang sejati,
berlepas tangan daripada mereka.
Penulis -dengan bantuan Allah
s.w.t.- rasa terpanggil untuk menulis tentang hal ini, kerana penulis terbaca
sebuah buku yang dikarang oleh seorang penulis bernama (Dr.) Abdulfatah Haron Ibrahim, berjudul "Sanggahan Ke
Atas Kitab Kasyf Al-Asrar" yang diterbitkan oleh Jabatan Kemajuan
Islam Malaysia (JAKIM) pada tahun 2000 (walaupun penulis baru mendapat buku
ini) dan diedarkan secara percuma.
Penulis (alfaqir) yang serba
kekurangan ini, takkala meneliti buku ini, seraya mendapati bahawa, penulis
buku sanggahan ini, telah salah faham tentang banyak perkara yang cuba
dimaksudkan oleh penulis asal buku Kasyf Al-Asrar itu sendiri. Penulis
pun agak hairan dengan JAKIM sendiri, kerana sanggup menerbitkan buku tersebut,
sedangkan penulis buku itu sendiri tidak faham isi buku kasyf Al-Asrar dengan
makna yang sebenar. Adakah para panel penyelidikan JAKIM tidak dapat mengesan
kecelaruan dan salah faham penulis buku ini dalam memahami buku kasyf
Al-Asrar ini, atau mereka sendiri tidak memahami apa yang mereka sanggahi?
Penulis (alfaqir) bukanlah ingin
membela keseluruhan isi buku ini tetapi setakat yang penulis baca buku kasyf
Al-Asrar tersebut, seperti yang dinukilkan sendiri
dalam buku Sanggahan tersebut, penulis (alfaqir) dapati, jika seseorang
memahami buku kasyf Al-Asrar tersebut dengan maknanya yang sebenar, lalu
mengukur isi-isi utama dalam buku tersebut dengan neraca Al-Qur'an dan
As-Sunnah, nescaya dia tidak akan dapati sebarang percanggahan yang melibatkan
masalah aqidah.
Cuma, apabila seseorang memahami
buku kasyf Al-Asrar dengan kefahaman penyanggah buku tersebut,
pasti mereka akan memahami buku tersebut sebagai sesat, tetapi bukan kerana
buku itu sesat, cuma kerana memahami makna buku kasyf Al-Asrar dengan
makna sesat mengikut kaca mata penyanggah buku itu.
Sedangkan, jika seseorang baca satu persatu isi-isi buku kasyf
Al-Asrar itu dengan adil, dan mengukurnya dengan neraca Al-Qur'an dan
As-Sunnah, tanpa taqlid, maka pasti dia dapati hampir tiada yang bercanggah
dengan Al-Qur'an dan As-Sunnah.
Penulis yang serba jahil ini dapati
sendiri, setelah mengukur isi-isi kandungan dalam buku kasyf Al-Asrar seperti
yang dilampirkan dalam buku Sanggahan tersebut, dengan neraca wahyu samawi,
penulis dapati, kebanyakkan isi-isi tersebut ada sandarannya yang jelas
daripada Al-Qur'an dan As-Sunnah itu sendiri. Penulis katakan:
"kebanyakkan isi-isi buku tersebut ada sandarannya", bukan kerana
menolak sebahagian lain isi kandungan buku tersebut, tetapi setakat dengan
kejahilan penulis ini, penulis tidak mendapati sandaran yang jelas,
mengenainya, dan tetap yakin, ada sandarannya yang jelas cuma belum penulis
jumpai.
Namun, kesemua isi kandungan buku
ini secara umumnya tidak bercanggah langsung dengan aqidah Islam yang murni.
Cuma ada daripada isi-isinya yang tidak dijumpai sandarannya yang kukuh dalam
ilmu-ilmu rusum (seperti dalam buku-buku himpunan hadith dan
sebagainya), namun tidak pun membawa kepada bercanggah dengan aqidah Islam.
Antara sanggahan-sanggahan yang
disanggah oleh penyanggah ke atas buku kasyf Al-Asrar adalah seperti
fahaman Wahdatul-wujud, nur muhammad, ilmu tasawwuf, kesyirikan
menurut ahli tasawwuf, mencela dunia, dan sebagainya. Namun, semua
sanggahan tersebut ada jawapannya untuk menyanggah kembali sanggahan tersebut
(namun bukan di sini kesempatan untuk menyanggahnya).
Berkenaan dengan kefardhuan ilmu tasawwuf
ini sendiri, ramai ulama' besar yang berkata tentangnya termasuklah Imam
Malik itu sendiri (sila rujuk jawapan siri pengenalan tasawwuf). Begitu juga
dengan masalah mencela dunia, masalah beribadah bukan kerana syurga dan
sebagainya, bukanlah suatu yang perlu disanggah kerana terlalu banyak
sandarannya daripada nas-nas Islami. Bahkan, ianya tiada kaitan dengan masalah
aqidah itu sendiri.
Namun,
fokus paling utama dalam perbahasan di sini hanyalah berkenaan dengan kefahaman
sebenar tentang Wahdatul-wujud, agar orang-orang awam tidak terkeliru
dengan dakwaan kononnya golongan sufi sesat atas dasar Wahdatul-wujud
ini.
Penulis hairan dengan JAKIM sendiri
kerana sanggup menerbitkan buku ini yang mana, perbahasannya terlalu rapuh dan
mengandungi banyak kecelaruan serta salah faham. Bagaimana mungkin seseorang
mampu membetulkan "salah faham" dengan salah faham juga? Ia tidak
pernah memberi sebarang penyelesaian sama sekali.
Persoalan-persoalan
seperti NUR MUHAMMAD itu sendiri bukanlah suatu persoalan yang berkaitan dengan
aqidah.
Bahkan, konsep NUR MUHAMMAD ini dipegang oleh ramai ulama' besar yang menjadi
sumber rujukan dunia sehingga hari ini, dengan maknanya (makna NUR MUHAMMAD)
yang sebenar.
Antara para ulama' yang
membincangkan tentang masalah NUR MUHAMMAD ini sendiri adalah seperti Imam
Al-Hafiz As-Suyuti yang menjadi antara rujukan utama dalam bidang hadith, Imam
Izzuddin Abdul Salam (Sultan Ulama') dan ramai lagi. Begitu juga dengan
ulama'-ulama' masa kini khususnya ulama'-ulama' besar di Al-Azhar, Mesir
sendiri. Antara mereka adalah seperti Sheikh Muhamad Zaki Ibrahim, Sheikh Dr.
Umar Abu Hasyim (bekas raktor Azhar), Sheikh Dr. Ali Jum'ah (mufti Mesir) dan
sebagainya.
Tidak adakah seorang pun daripada
ustaz-ustaz di penyelidikan JAKIM yang pernah belajar di Al-Azhar atau belajar
daripada Dr. Ali Jum'ah, atau Dr. Umar Abu Hasyim, dan bertanyakan kepada
mereka tentang makna yang sebenar mengenai Nur Muhammad itu sendiri, sehingga
sanggup membiarkan buku sanggahan ini diterbitkan, sedangkan penulis buku ini
sendiri tidak faham maksud sebenar daripada perkataan Nur Muhammad itu sendiri
(bahkan maksud-maksud perkataan lain yang dibahaskan dalam buku tersebut)?
Kalaulah masalah Nur Muhammad itu
suatu kesesatan, bagaimana JAKIM sendiri boleh menjemput Dr. Ali Jum'ah (mufti
Mesir) ke Malaysia sebagai tetamu dalam membincangkan tentang Islam, sedangkan
beliau sendiri menyokong masalah Nur Muhammad ini? Bagaimana JAKIM mengiktiraf
Universiti Al-Azhar itu sendiri sedangkan ramai ulama' mereka menyokong masalah
Nur Muhammad ini termasuklah bekas Raktor Al-Azhar sendiri, sehingga menulis
satu risalah mengenainya, seperti yang diterbitkan oleh Jabatan Mufti Negeri
Sembilan?
Siapakah yang perlu disanggah atau
yang pelu diperbetulkan sebenarnya?
Penulis bukanlah seorang yang
berilmu, tetapi penulis pernah belajar dengan mereka yang mendalami dalam
perkara-perkara seperti ini. Jadi, ini merupakan amanah ilmu untuk membetulkan
salah faham tentang perkara yang ingin dibincangkan di sini (iaitu tentang wahdatul-wujud).
Berhati-hatilah
Dalam Menghukum
Penulis meyeru agar pihak-pihak yang
diberi tanggungjawab untuk memberi kefahaman yang benar tentang Islam kepada
masyarakat, supaya berhati-hati dalam mengeluarkan kenyataan apatah lagi
menerbitkan buku-buku rujukan agama, kerana ia sebenarnya merupakan amanah dari
Allah s.w.t.. Ilmu itu amanah. Allah s.w.t. akan bertanya tentangnya. Kalau
tidak faham atau tidak teliti dengan mendalam tentang sesuatu masalah, maka
bertanyalah kepada mereka yang ahli sebelum menghukum.
Allah s.w.t. berfirman:
Dan janganlah kamu
mengikuti (membahaskan) apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya.
Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan diminta
pertanggung jawab ke atasnya. (Surah Al-Isra': 36)
Imam Al-Baidhowi r.a. ketika
mentafsirkan ayat ini berkata:
"Jangan kamu cuba mengikuti
(iaitu membahaskan, apatah lagi menyalahkan) sesuatu yang kamu tidak memiliki
ilmu tentangnya, semata-mata kerana taqlid kepada seseorang atau mengikut
prasangka kamu sendiri tanpa usul periksa"
Wahai para pengkaji ilmu Islam,
inilah saranan Allah s.w.t. terhadap orang yang tidak mengetahui tentang
sesuatu perkara, dengan kefahamannya yang sebenar, agar menjauhi daripada sikap
terlalu ghairah dalam menyalahkan dan mengkritik, khususnya dalam masalah yang
dia sendiri tidak memahaminya.
Malang bagi seseorang yang kononnya
memperjuangkan kebenaran, dan menolak kebatilan, dalam masa yang sama menolak
kebenaran kerana menyangka ianya suatu kebatilan. Hati-hatilah wahai pengkaji
ilmu. Allah s.w.t. tidak mempersoalkan kamu jika kamu baik sangka terhadap
sesama muslim, tapi Dia mempersoalkan kamu terhadap buruk sangka kamu terhadap
sesama muslim.
Rasulullah s.a.w. bersabda yang
bermaksud:
"Janganlah kamu berprasangka
(buruk). Sesungguhnya prasangka itu seburuk-buruk perkataan…" (Hadith
riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
Bagaimana seseorang sanggup
melemparkan tohmahan dan menuduh sesat para sufi dengan perkara-perkara atau
istilah-istilah yang mereka sendiri tidak memahaminya menurut kefahaman para
sufi itu sendiri? Maka, tohmahan dan tuduhan tersebut hanyalah berdasarkan
buruk sangka mereka terhadap para sufi yang benar itu sendiri.
Penulis bukan bertujuan mengkritik
mana-mana pihak, tetapi sekadar prihatin dengan masyarakat awam Islam itu
sendiri, malah lebih penting lagi, ianya melibatkan masalah amanah ilmu itu
sendiri.
Fenomena Mengkritik
Kaum Sufi yang Benar: Natijah Kejahilan Seseorang Tentang Mereka (Kaum Sufi)
Orang-orang yang mengkritik para
sufi secara umum, samada dari kalangan awam mahupun dari kalangan ulama',
sebenarnya tidak mengkritik mereka melainkan hanya kerana kejahilan mereka
terhadap maksud-maksud yang cuba disampaikan oleh para sufi yang benar
tersebut. Mereka menuduh kaum sufi dengan pelbagai tuduhan kerana mereka tidak
pernah berinteraksi dengan para sufi dan meminta penjelasan daripada para sufi,
terhadap perkataan mereka (para sufi tersebut).
Namun, terlalu ramai dalam kalangan
ulama' yang mana, pada awalnya mengkritik para sufi, namun setelah bersahabat
dengan para sufi yang benar, maka mereka kembali mengakui kebenaran yang disampaikan
oleh golongan sufi.
Imam Ahmad bin Hanbal r.a., sebelum
bersahabat dengan golongan sufi, melarang anaknya dari bersahabat mereka.
Namun, setelah beliau bersahabat dengan Abu Hamzah Al-Baghdadi r.a., seorang
sufi, dan mengenali mereka, beliau berkata kepada anaknya: “Wahai anakku.
Hendaklah kamu duduk bersama-sama dengan kaum tersebut (sufi). Sesungguhnya
ilmu mereka, muroqobah mereka, ketakutan mereka kepada Allah s.w.t., zuhud
mereka dan semangat mereka, lebih banyak dari kita.” (Tanwir Al-Qulub M/S:
405).
Begitu juga dengan Sultanul-Ulama'
Imam Izzuddin bin Abdul Salam r.a., sebelum bertemu dengan Sheikh Abil Hasan
As-Syazuli r.a., beliau antara orang yang lantang mengkritik kaum sufi dengan
berkata:
"Adakah jalan lain selain
daripada Al-Qur'an dan As-Sunnah?"
Namun, setelah peristiwa yang
berlaku di Mansurah, Mesir, di mana Sheikh Izzuddin bin Abdul Salam r.a.,
Sheikh Makinuddin Al-Asmar r.a. dan Sheikh Taqiyuddin ibn Daqiq Al-'Id r.a.
bertemu dengan Sheikh Abul Hasan As-Syazuli r.a., maka mereka (termasuklah Imam
Izzuddin bin Abdul Salam) mengakui kebenaran kaum sufi. Peristiwa ini
diceritakan sendiri oleh Sheikh Makinuddin Al-Asmar yang kemudiannya menjadi
pendokong manhaj tarbiah Imam As-Syazuli r.a..
Kisahnya, di mana sewaktu mereka
berhimpun di Mansurah, lalu mereka membaca buku Ar-Risalah Al-Qusyairiyah.
Setiap daripada mereka mensyarahkan buku tersebut dalam majlis tersebut. Lalu,
tiba-tiba, Imam Abul Hasan As-Syazuli r.a. melalui khemah mereka, lalu mereka
memanggil Imam Abul Hasan As-Syazuli r.a. agar mensyarahkan kitab tersebut
kepada mereka.
Imam Abul Hasan As-Syazuli r.a. lalu
berkata:
"Kamu semua adalah
pembesar-pembesar dari kalangan ulama'. Kamu semua adalah penghulu-penghulu
ilmu zaman ini. Bukankah kamu semua sudah mensyarahkannya? Maka, apakah lagi
yang layak untuk orang seperti saya ini mensyarahkannya kepada kamu semua
setelah syarah kamu semua?"
Namun, mereka memujuk Imam
As-Syazuli r.a. untuk mensyarahkannya, lalu Imam As-Syazuli r.a.
mensyarahkannya dengan syarah sufi yang mendalam. Akhirnya, Imam Izzuddin Abdus
Salam berlari keluar khemah lalu menyeru:
"Wahai sekalian manusia.
Marilah bersama-sama kami. Marilah mendengar ulasan-ulasan yang memberi penawar
bagi hati." (rujuk Muqoddimah buku Anwar An-Nabi m/s
47 oleh Sheikh Ahmad Farid Al-Mazidi)
Begitu juga hal yang berlaku dengan
Imam Ibn 'Atho'illah As-Sakandari r.a., yang merupakan ulama' Al-Azhar di zaman
beliau, yang pada awalnya menolak kaum sufi. Namun, setelah bertemu dengan
Sheikh Abul Abas Al-Mursi r.a. (anak murid Imam Abul Hasan As-Syazuli r.a.),
beliau akhirnya menjadi orang yang paling banyak berkhidmat dalam menyebarkan
ilmu kaum sufi yang benar. (rujuk buku Lato'if Al-Minan oleh Imam
As-Sakandari r.a.)
Imam As-Sya'rani juga mengingkari
kaum sufi secara umum, sebelum bertemu dengan Sheikh Ali Al-Khawwas r.a..
Setelah berguru dengan Sheikh Al-Khawwas r.a., Imam As-Sya'rani r.a. juga
menjadi orang yang banyak berkhidmat dalam menyebarkan dan mempertahankan kaum
sufi yang benar.
Ramai para ulama' melalui hal
sedemikian, yang mana pada awalnya mengingkari para sufi secara umum, akhirnya
memperjuangkan kaum sufi yang benar, kerana bertemu dengan kebenaran yang
disampaikan oleh kaum sufi yang benar tersebut.
Oleh yang demikian, jika seseorang tidak
memahami istilah-istilah yang digunakan oleh para sufi yang benar, maka
janganlah cepat melatah dan terlalu ghairah menyalahkan dan menghukum sesat
sesuatu perkara. Ini kerana, ianya boleh membawa kepada buruk sangka.
Sekurang-kurangnya, kembalilah kepada
kaedah yang dijelaskan oleh Imam An-Nawawi r.a. dalam berhadapan dengan
perkara-perkara yang melibatkan kaum sufi dan para wali Allah s.w.t.. Imam
An-Nawawi r.a. berkata tentang masalah yang sering dipersalahkan oleh
sesetengah pihak terhadap para sufi:
"Jika kamu berhadapan dengan
perkataan-perkataan mereka (yang kesamaran maknanya), maka ta'wilkanlah ia
dengan tujuh puluh ta'wilan (untuk baik sangka kepada mereka)" (Syarh
Al-Muhazzab)
Imam Al-Mujtahid Tajuddin
As-Subki r.a. berkata dalam buku Ma'id An-Ni'am:
"Ada dari kalangan fuqoha'
yang walaupun bersikap menjaga zahir syariat, mengamalkan perintah dan
meninggalkan laranganNya, namun malangnya, mereka bersikap memperkecilkan fuqoro'
(kaum sufi) dan ahli tasawwuf dengan menafikan kebaikan pada mereka. Mereka
mencela mereka (kaum sufi) kerana mendengar banyak perkara yang disebutkan
tentang mereka (kaum sufi), padahal khabar dari pendengaran berbeza dalam
kalangan manusia. Orang yang memperkecilkan mereka sebenarnya tidak mengetahui
tentang mereka. Wajib bagi kita untuk menyerahkan keadaan mereka kepada mereka
sendiri. Kita tidak boleh menyalahkan mereka semata-mata dengan zahir perkataan
mereka. Jika boleh mentakwil perkataan mereka, maka lakukanlah. Takwilkanlah
dengan takwilan yang baik, terutamanya perkataan mereka yang diakui kepercayaan
mereka…Sesungguhnya, saya (Imam As-Subki r.a.) tidak menjumpai seorang faqih
pun yang mengingkari kaum sufi dan mencela mereka, melainkan Allah s.w.t.
membinasakannya…Merekalah ahli Allah s.w.t…"
Inilah perkataan Imam As-Subki r.a.,
(seperti yang dinaqalkan oleh Imam As-Suyuti dalam ta'yiiad al-haqiqah
al-aliyah) seorang ulama' fiqh mazhab As-Syafi'e, yang mana beliau
bukanlah dari kalangan ahli sufi, tetapi tetap mengakui kebenaran dan kemuliaan
kaum sufi, kerana adil dalam menilai kaum sufi secara menyeluruh.
Kefahaman Yang
Benar Tentang Wahdatul-Wujud Menurut Kaum Sufi
Di sini, penulis cuba menyentuh
secara khusus berkenaan dengan masalah Wahdatul-wujud ini, secara adil
dengan merujuk buku-buku ulama' yang mendalam ilmu mereka, dalam membetulkan
salah faham tentang masalah ini.
Perbahasan berkenaan "Wahdatul-wujud"
ini ada dua golongan yang memahaminya secara berbeza iaitu:
Pertama: Kefahaman yang Salah Tentang Wahdatul-Wujud:
Golongan yang memahami "Wahdatul-wujud"
dengan bermaksud: Allah dan makhluk adalah satu. Iaitu, makhluk bersatu dengan
Allah. Mereka memahami Wahdatul-wujud sebagai fahaman hulul (Allah
bergabung dalam makhluk) dan ittihad (Allah dan makhluk adalah satu pada
zat).
Hasil daripada kefahaman yang salah
berkenaan Wahdatul wujud ini, melahirkan dua golongan:
Golongan yang menolak Wahdatul-wujud
ini lalu menghukum sesat orang-orang yang berpegang dengan Wahdatul-wujud
ini. Golongan ini benar dari satu sudut, tetapi salah dari satu sudut yang
lain. Mereka benar dari satu sudut kerana menolak Wahdatul-wujud dengan
makna hulul dan ittihad ini kerana hulul dan ittihad adalah
kesesatan yang nyata.
Namun, mereka salah dari sudut
menyesatkan seluruh golongan yang berpegang dengan Wahdatul-wujud ini
kerana majoriti para sufi dan ahli tasawwuf yang benar, yang bercakap tentang Wahdatul-wujud
ini, tidak memahami Wahdatul-wujud ini dengan fahaman yang salah, iaitu
dengan maksud hulul dan ittihad.
Kedua: golongan yang berpegang
dengan Wahdatul-wujud yang bermakna hulul dan ittihad ini,
lalu mereka ini memperjuangkan ketuhanan diri mereka sendiri dengan mengaku
tuhan dan sebagainya. Mereka adalah golongan yang sesat lagi menyesatkan.
Mereka lebih mendakwa diri mereka sebagai golongan hakikat. Namun, golongan
sufi dan ahli tasawwuf yang benar, yang bersuluhkan Al-Qur'an dan As-Sunnah,
berlepas tangan daripada golongan ini.
Kedua: Kefahaman
yang Benar Tentang Wahdatul-Wujud
Iaitu: Seluruh makhluk yang wujud,
pada asalnya tidak wujud (adam). Mereka (seluruh makhluk tersebut)
akhirnya wujud apabila Allah s.w.t. mewujudkan mereka. Maka, seluruh makhluk
pada hakikatnya wujud dengan sebab kewujudan Allah s.w.t., kerana kalau tanpa
kewujudan Allah s.w.t., tanpa izin dan bantuan Allah s.w.t., nascaya tiada
makhluk pun yang wujud ataupun meneruskan kewujudannya.
Inilah maksud sebenar Wahdatul-wujud
yang dihayati oleh orang-orang arif dari kalangan para sufi. Mereka
menghayati dan merasai, kewujudan mereka, bahkan seluruh kewujudan makhluk Allah
s.w.t., adalah daripada Allah s.w.t., yang telah menciptakan mereka daripada
tiada. Jadi, mereka tidak merasakan wujud mereka tersendiri (mustaqil),
tetapi kewujudan mereka denganNya (dengan bantuan dan izinNya).
Dengan kefahaman ini, tiada seorang
pun yang beraqidah yang murni, mampu menafikannya. Kalau ada orang yang
menafikan Wahdatul-wujud dengan makna ini, maka dialah pada hakikatnya
seorang yang sesat, kerana tiada yang wujud secara mustaqil
(tersendiri), kecuali Allah s.w.t. kerana hanya Allah s.w.t. sahaja yang
bersifat dengan qiyamuhu binafsihi (berdiri dengan diriNya sendiri)
sedangkan seluruh makhluk berdiri dengan Allah s.w.t. (dengan bantuan dan izin
Allah s.w.t.).
Orang-orang yang mengingkari bahkan
menyesatkan golongan arif billah (seperti Sheikh Ibn 'Arabi, Sheikh Al-Jili dan
sebagainya) dan para sufi yang mengetengahkan Wahdatul-wujud ini, hanya
mengingkari mereka kerana jahil dengan maksud Wahdatul-wujud di sisi
para sufi itu sendiri, lalu salah faham dengan memahami Wahdatul-wujud
sebagai hulul dan ittihad. Maka, mereka sebenarnya mengingkari
khalayan mereka sendiri tentang kaum sufi itu sendiri, padahal kaum sufi yang
benar berlepas tangan daripada pengingkaran mereka dan khayalan orang-orang
yang mengingkari itu sendiri.
Hakikatnya, Wahdatul-wujud
ialah, apabila seseorang sudah menghayati rasa kewujudan dirinya dan seluruh
perbuatan dirinya serta yang berlaku dalam alam ini adalah daripada Allah
s.w.t.. Maka, seluruh pergerakan makhluk, termasuklah perbuatan manusia,
sebenarnya dengan Allah s.w.t., iaitu, dengan kewujudan, kekuasaan, bantuan dan
izin Allah s.w.t.. Kalau ini bukan aqidah Islam, bagaimana pula aqidah Islam
itu? Adakah setiap makhluk ada kuasa dirinya sendiri yang mutlak? Tidak sama
sekali!
Maka, siapakah yang sesat wahai
orang-orang yang menuduh sesat? Atau anda tidak faham apa yang anda sesatkan
itu sendiri? Na'uzubillah!
Wahdatul-wujud ialah
suatu peringkat penyaksian dengan mata hati, dalam diri seseorang, yang
merasakan diri mereka dan seluruh alam ini sebenarnya ditadbir oleh Allah
s.w.t.. Manusia terutamanya diri mereka sendiri, bergerak dan beramal dengan
izin daripada Allah s.w.t., yang memberikan mereka kuasa untuk memilih, tetapi
bukan dengan kuasa mutlak, cuma dengan kuasa majazi, yang pada hakikatnya daripada
keizinan Allah s.w.t.. Kalau tanpa izin Allah s.w.t., bagaimana manusia itu
sendiri mampu memilih dan berkehendak? Maka, kehendak dalam diri manusia juga
dari kehendak Allah s.w.t. dan dengan izin Allah s.w.t..
Apa yang salah dengan penyaksian
ini? Inilah tauhid, demi Allah, Tuhan yang menurunkan Al-Qur'an sebagai bukti
yang nyata.
Seseorang yang lalai dengan dunia,
dan dengan nafsu diri mereka sendiri, pasti tidak merasai perkara ini, kerana
merasakan dirinya sendirilah yang berkuasa dan berkehendak secara mutlak, dalam
kehidupannya. Ini natijah kelalain mereka dengan diri mereka sendiri dan
natijah hijab mereka daripada Allah s.w.t. takkala sibuk dengan mengikut hawa
nafsu dan dunia. Namun, dari sudut akal sendiri, Wahdatul-wujud suatu
perkara yang berpandukan asas aqidah Islam yang kukuh.
Wahdatul-Wujud : Proses
Penghayatan Tauhid-Afal
Jika kita singgap buku-buku ahlus
sunnah wal jamaah, sudah pasti kita akan dapati, mereka berbincang tentang
sifat-sifat yang wajib bagi Allah s.w.t., sifat-sifat yang mustahil bagi Allah
s.w.t. dan yang harus bagi Allah s.w.t.. Dalam perbahasan mereka, seseorang
pasti mendapati perbahasan tentang tauhid af'aal, iaitu setiap perbuatan
yang berlaku, dalam makhluk itu, hakikatnya kembali kepada Allah s.w.t..
Seluruh alam ini bergerak di bawah
kekuasaan Allah s.w.t. Bahkan, seluruh makhluk wujud dengan penciptaan Allah
s.w.t.. Semua makhluk meneruskan kewujudan mereka dengan penjagaan Allah s.w.t.
melalui nikmat imdaad (bantuan Allah s.w.t.). Inilah hakikat yang tidak
dapat dinafikan oleh setiap orang Islam. Maka, seluruh makhluk adalah daripada
perbuatan Allah s.w.t. yang mana perbuatan tersebut daripada sifat qudrah Allah
s.w.t.. Ia (penciptaan dan penjagaan Allah s.w.t.) dikenali dengan sifat
af'al Allah s.w.t. (sifat perbuatan-perbuatan Allah s.w.t.).
Tiada yang bergerak di dalam
kerajaan Allah s.w.t., tanpa kehendak daripadaNya. Inilah hakikat sifat iradah
dan qudrah Allah s.w.t.. Dari sinilah timbulnya tauhid af'al, di
mana segala yang berlaku dalam alam ini daripada kehendak Allah s.w.t. dan
dengan kekuasaanNya.
Wahdatul-wujud pula
ialah, suatu penyaksian dalam lubuk hati terdalam manusia (sirr)
terhadap tauhid af'al ini pada permulaannya (seterusnya kepada tauhid
sifat dan tauhid zat), dan penghayatan kepada makna tersebut dalam seluruh
kehidupannya. Hal ini hanya dapat dicapai oleh orang-orang yang sudah
meleburkan hawa nafsunya yang sentiasa mengajak kepada kejahatan, sehingga
nafsu itu tenang dalam ketaatan kepadaNya, dan tenang dengan merasai
kebersamaanNya dalam ketaatan tersebut (mutma'innah).
Adapun secara teori, seseorang yang
lalai daripada Allah s.w.t. pun boleh menghafal sifat dua puluh yang wajib bagi
Allah s.w.t. tersebut seperti qudrah (kekuasaan), iradah (kehendak)
dan sifat-sifat lain bagi Allah s.w.t., namun tidak mampu merasainya dalam
bentuk penghayatan dalam segenap kehidupannya. Oleh kerana itulah, kita
dapati, betapa ramai dari kalangan orang-orang Islam itu sendiri, yang
menghafal sifat-sifat bagi Allah s.w.t., lalu mengetahui bahawasanya Allah
s.w.t. itu wujud, Maha Berkuasa dan sebagainya, namun masih sanggup
menderhakaiNya? Bagaimanakah seseorang yang mengetahui Allah s.w.t. itu wujud
dan Maha Berkuasa, dalam masa yang sama sanggup menderhakai Allah s.w.t.?
Bagaimana seseorang masih sanggup menderhakai Allah s.w.t. sedangkan dia tauhu
bahawa seluruh kehidupan dan tenaganya daripada Allah s.w.t.? Bagaimana
seseorang sanggup mengunakan tenaga dan keupayaannya untuk menderhakai Allah
s.w.t. sedangkan dia tahu bahawa semua tenaganya, nyawanya dan segalanya adalah
daripada Allah s.w.t.?
Hal ini kembali kepada penghayatan
seseorang itu sendiri, terhadap sifat-sifat Allah s.w.t. itu sendiri. Hal ini
(ketaatan mutlak kepadaNya) tidak akan berlaku dengan cara menghafal
sifat-sifat Allah s.w.t. semata-mata, tetapi perlu kepada proses melawan hawa
nafsu juga (mujahadah An-Nafs).
Proses menuju penghayatan terhadap
kewujudan Allah s.w.t. dalam kehidupan seseorang manusia, dimulai dengan proses
mujahadah an-nafs (melawan hawa nafsu) dengan melakukan ketaatan
kepadaNya dan meninggalkan maksiat terhadapNya, seterusnya diiringi dengan
proses zikir yang berpanjangan sehingga nama-nama Allah s.w.t. tersebut
diterjemahkan ke dalam bentuk penghayatan dalam hati hamba tersebut.
Proses mengukir nama Allah s.w.t.
dalam hati seseorang melalui zikir yang diambil secara talqin daripada
seseorang mursyid yang kamil, yang bersambung sanad zikir tersebut sehingga
kepada Rasulullah s.a.w., merupakan suatu proses perjalanan kerohanian ke arah menghayati
kewujudan Allah s.w.t. di sebalik kehidupan hamba tersebut.
Dengan zikir hati yang
berpanjangan-dengan izin Allah s.w.t.-, seseorang akan lebur daripada merasai
kewujudan dirinya sendiri. Hal ini dikenali sebagai fana' (lebur), iaitu
penyaksian hatinya tenggelam dalam menyaksikan kewujudan Allah s.w.t. sehingga
tidak menyedari lagi kewujudan dirinya sendiri. Ini suatu keadaan di mana
seseorang sibuk dalam menyaksikan kewujudan Allah s.w.t. sehingga tidak
menyedari lagi kewujudan dirinya. Dia tenggelam dalam musyahadah Allah
s.w.t. dan tidak lagi diselaputi kekotoran selain daripada Allah s.w.t..
Hatinya sentiasa fokus kepada Allah s.w.t..
Ada dari kalangan mereka yang fana'
ini terus dikekalkan dalam keadaan fana' oleh Allah s.w.t. dan ada dari
kalangan mereka yang dikembalikan kesedaran diri mereka sehingga dia menyedari
semula kewujudan dirinya dalam masa yang sama menyaksikan kewujudan Allah
s.w.t. yang Maha Esa dalam bentuk penghayatan yang berkekalan.
Namun, mereka yang dikembalikan
kesedaran diri dalam masa yang sama menyaksikan kewujudan Allah s.w.t. di
sebalik kewujudan alam ini, lalu menghayati bahawa seluruh alam ini,
termasuklah kewujudan dirinya sendiri, merupakan kewujudan dengan Allah s.w.t..
Iaitu, dia menghayati dan menyaksikan dengan mata hatinya, secara tahqiq,
bahawa seluruh makhluk wujud dengan pentadbiran, kekuasaan dan izin Allah
s.w.t.. Pada ketika ini, hamba tersebut baqo' (kekal) dengan keabadian
Allah s.w.t. kerana sentiasa menyaksikan kewujudan Allah s.w.t. yang Maha Kekal
dalam mata hatinya.
Hatinya kekal dalam penyaksian
kepada Allah s.w.t. dan jasadnya bersama dengan makhluk. Hatinya bersama dengan
Allah s.w.t. dan menyaksikan ketuhanan Allah s.w.t., dalam masa yang sama,
jasadnya dalam kehambaan kepadaNya, dengan melaksanakan seluruh syariatNya.
Penyaksian terhadap hakikat bahawa
segala makhluk wujud dengan bantuan Allah s.w.t. dan terus wujud dalam
kekuasaanNya inilah, yang dikenali di sisi kaum sufi sebagai Wahdatul-wujud
(kesatuan-wujud), bukan seperti prasangka orang-orang yang mengingkarinya.
Hakikatnya, Wahdatul-wujud dalam erti kata sebenar adalah wihdatus-syuhud,
iaitu menyaksikan hanya Allah s.w.t. sahaja yang wujud secara mustaqil (terasing)
dan hakiki, adalpun selain daripadaNya, wujud dengan Allah s.w.t., bukan dengan
diri mereka sendiri!
Dalil Wahdatul-Wujud
Dalam Al-Qur'an:
Firman Allah s.w.t.:
"Kepunyaan siapakah kerajaan pada hari ini?" kepunyaan
Allah yang Maha Esa lagi Maha Mengalahkan. (Surah
Ghafir/Mu'min: 16)
Maksudnya, seluruh yang wujud di
bawah kekuasaanNya. Segala yang wujud tidak akan wujud tanpa bantuan
daripadaNya. Maka, wujud yang hakiki, yang berdiri dengan sendiri hanyalah
Allah s.w.t.. Adapun selain daripada Allah s.w.t., pada hakikatnya tidak wujud
('adam). Mereka hanya wujud setelah Allah s.w.t. menciptakan mereka.
Maka, kewujudan mereka sebenarnya dengan Allah s.w.t..
Kesatuan penyaksian ini juga
sepertimana dalam firman Allah s.w.t.:
Dan kepunyaan
Allah-lah timur dan barat, Maka kemanapun kamu menghadap di situlah wajh (zat)
Allah. Sesungguhnya Allah Maha luas (rahmat-Nya) lagi Maha Mengetahui. (Surah
Al-Baqarah :115)
Dalil Wahdatul-Wujud dalam
hadith:
Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Sesungguhnya Allah s.w.t.
itu wujud, dan tiada yang wujud bersamaNya. Allah s.w.t. itu wujud dalam
keesaan, tanpa bersama dengan selainNya" (Hadith riwayat
Al-Bukhari).
Sabda Nabi s.a.w. yang bermaksud:
"Sebenar-benar perkataan
yang pernah diucapkan oleh sya'ir Arab adalah perkataan Labid iaitu:
Ketahuilah sesungguhnya semua benda selain
daripada Allah ialah batil" (Hadith riwayat
Al-Bukhari dan Muslim).
Maksudnya, setiap sesuatu selain
daripada Allah s.w.t. pada hakikatnya tiada kewujudannya. Semua makhluk wujud
dengan kekuasaan dan bantuan Allah s.w.t..
Penjelasan
Ulama'-ulama' Sufi tentang Wahdatul-Wujud:
Imam Abdul Ghani An-Nablusi r.a.
(1143 H) berkata dalam buku beliau Idhoul Maqsud, min ma'na wihdatil-wujud:
"Sesungguhnya, maksud Wahdatul-wujud
bukanlah sesuatu yang bercanggah dengan perkataan para ulama' Islam, bahkan
maksud sebenar Wahdatul-wujud yang sebenar, pada hakikatnya disepakati
oleh seluruh orang-orang khawas dan awam. Ia juga sesuatu yang perlu dimaklumi
oleh setiap muslim, dan tidak boleh diingkari oleh setiap orang yang beriman.
Tiada dapat digambarkan bahawa, ada orang yang berakal sanggup mengingkari Wahdatul-wujud
dengan makna ini.
"Sesungguhnya, seluruh alam
ini, walaupun berbeza jenis, sifat, bentuk dan rupanya, sebenarnya wujud
daripada ketiadaannya ('adam) dengan kewujudan Allah s.w.t., bukan
dengan diri mereka sendiri. Bahkan, seluruh makhluk yang wujud, terus
terpelihara wujud mereka dengan kewujudan Allah s.w.t., bukan dengen diri
mereka."
Imam Mustofa Al-Bakri berkata dalam
buku beliau Al-Maurid Al-Azb:
"(Wahdatul-wujud ialah:)
dengan wujud Allah s.w.t. itulah, seluruh yang wujud terus wujud. Dengan
sentiasa menyaksikanNyalah, ahli syuhud terus meningkat. Bahawasanya Dialah
yang mendirikan langit dan bumi, sedangkan seluruh makhluk berdiri denganNya
(dengan kekuasaanNya) secara realitinya."
Jelaslah bahawasanya, Wahdatul-wujud
di sisi kaum sufi dan arif biLlah, merupakan suatu penghayatan dan penyaksian
terhadap kewujudan Allah s.w.t. yang wajibul-wujud (wajib wujudNya), dan
seluruh makhluk yang wuju, tidak wujud melainkan denganNya.
Allah s.w.t.lah yang menciptakan
segala makhluk daripada tiada, yang mana kewujudan makhluk yang mana mereka
wujud dengan kewujudan tersebut, tidak datang daripada diri mereka sendiri,
pada hakikatnya merupakan dari kewujudan Allah s.w.t. jua. Penyaksian hati
terhadap hal sedemikianlah yang dikenlai dengan Wahdatul-wujud atau wahdatus-syuhud.
Seluruh para sufi yang kamil
memahami Wahdatul-wujud dengan makna wahdatus-syuhud ini, bukan
dengan makna yang difahami oleh orang-orang yang sesat seperti hulul dan
ittihad, lalu diingkari juga oleh orang-orang yang jahil dengan makna
sebenar Wahdatul-wujud ini, ke atas seluruh kaum sufi.
Sheikh Ahmad Farid Al-Mazidi dalam muqoddimah
Anwar An-Nabi menegaskan:
"Maknanya (makna wahdatul-wujud):
Bahawasanya, wujud pada hakikatnya satu sahaja, iaitu bagi Allah s.w.t.
semata-mata dan tiada yang bersekutu denganNya dalam hakikat wujud (qadim)
tersebut. Maka, Dialah yang wujud secara mutlak (wajibul-wujud). Adapun
kewujudan sekalian makhluk adalah kerana bersandarkan kepadaNya (kepada
kekuasaanNya) dan kelangsungan kewujudan makhluk tersebut daripada
pemeliharaanNya…Maka, kewujudan makhluk itu bersandarkan kepada kewujudan yang
hanya milik Allah s.w.t., bukan kewujudan lain, kerana tiada yang wujud dengan
dirinya (qiyamuhu binafsihi) melainkan Allah s.w.t… Sesungguhnya, wujud
makhluk bukan daripada zat mereka sendiri, dan tidak dapat digambarkan bahawa
seluruh makhluk berdiri dengan diri mereka sendiri…"
Hujjatul Islam, Imam
Al-Ghazali r.a. sendiri berbicara tentang maksud wahdatul-wujud ini
walaupun tanpa menggunakan lafaz tersebut, takkala mensyarahkan perkataan Labid
dalam hadith tadi dengan berkata (Al-Ihya' di bawah tajuk At-Tauhid):
"Iaitu, setiap makhluk tiada
berdiri dengan dirinya sendiri. Ia berdiri dengan selainnya (iaitu berdiri dengan
kekuasaan Allah s.w.t.). Ia (makhluk) tersebut dari sudut dirinya sendiri
adalah batil. Ini kerana, hakikatnya (hakikat makhluk) itu, dengan selainnya
(iaitu dengan hakikat Allah s.w.t.),bukan dengan dirinya sendiri. Oleh yang
demikian, tiada yang hak (benar) pada hakikatnya melainkan Allah s.w.t. yang
Maha Hidup lagi Maha Mentadbir, yang tiada menyerupai sesuatu. Dialah yang
berdiri dengan diriNya sendiri, sedangkan selain daripadaNya, berdiri dengan
kekuasaanNya. Maka, Dialah Al-Haq dan selain daripadaNya adalah batil (pada
hakikatnya)."
Imam Al-Ghazali r.a. berkata lagi
tentang penyaksian wahdatul-wujud dalam pandangan para sufi (Al-Ihya'
tajuk As-Syauq):
"Sesiapa yang kuat pandangan
mata hatinya, maka keadaannya akan menjadi seimbang, di mana dia tidak lagi
melihat selain daripada Allah s.w.t.. Dia tidak lagi mengenal selain daripada
Allah s.w.t. (tidak fokus kepada yang lain-ini hal fana'). Maka, ketika
itu dia mengetahui (bukan dengan pengetahuan akal semata-mata, tapi dengan
penghayatan) bahawa tiada yang wujud kecuali Allah s.w.t.. (Dia mengetahui)
perbuatan dirinya merupakan kesan daripada kekuasanNya, yang mana ianya wujud
daripadaNya. Maka, tiada wujud bagi perbuatan-perbuatannya kalau tanpaNya.
Sesungguhnya wujud itu milik Allah s.w.t. semata-mata, yang mana denganNyalah,
sekalian makhluk itu wujud. Sesiapa yang dalam keadaan ini, tidak akan melihat
satupun perbuatan, melainkan dia melihat Pembuatnya yang hakiki (iaitu Allah
s.w.t.)…"
Inilah kefahaman para penghulu sufi
dan ahli tasawwuf yang benar, berkenaan dengan wahdatul-wujud. Siapakah
yang merasa dirinya lebih berilmu daripada Hujjatul-Islam Imam
Al-Ghazali r.a. takkala berani menyesatkan kaum sufi hanya kerana tidak
memahami maknanya dengan makna yang benar?
Golongan Sufi yang
Menetapkan Wahdatul-Wujud Juga Menolak Hulul dan Ittihad
Tidak dapat dnafikan bahawa, ada
dari kalangan manusia yang memahahmi makna Wahdatul-wujud ini dengan
makna yang sesat, iaitu dengan makna hulul (Tuhan menempati makhluk) dan
Ittihad (Tuhan bergabung dengan makhluk).
Akhirnya, mereka mendakwa sudah
sampai kepada Allah s.w.t. dan mencapai darjat makrifat, lalu mendakwa bahawa
dirinya sebagai tuhan, kerana tuhan wujud dalam setiap makhluk. Hasil daripada
dakwaan itu, mereka mendakwa diri mereka tidak perlu melakukan syariat dan
ketaatan kerana mereka adalah tuhan, atau tuhan wujud dalam diri mereka. Ini
suatu kesesatan yang nyata, yang diingkari sendiri oleh para sufi yang benar.
Para ulama' sufi seperti Imam Ibn
'Arabi r.a., Imam Abdul Karim Al-Jili r.a., Sheikh Ibn Al-Faridhi r.a., Sheikh
Ali ibn Wafa dan sebagainya, berlepas tangan daripada fahaman sesat ini, bahkan
turut membantah kesesatan ini secara keras.
Imam Ibn 'Arabi berkata dalam Al-Futuhat
pada bab Al-Isra':
"Sesiapa yang mendakwa akan hulul,
bererti dia telah sesat. Ini kerana, orang yang berkata tentang hulul
itu berpenyakit yang tidak dapat diubati. Sesiapa yang membezakan antara di
antara diri kamu dengan diriNya, maka kamu telah menetapkan dirimu dan diriNya.
Tidakkah kamu mendengar sabda Nabi s.a.w. yang berbunyi: "Maka Aku jadi
pendengarannya yang Dia mendengar dengannya". Dia menetapkan dirimu
dengan menunjukkan dirimu dalam hadith tersebut. Sesiapa yang mendakwa ittihad
merupakan orang yang athies, seperti yang mendakwa hulul juga, merupakan
orang yang jahil dan melampau. Ini kerana dia menisbahkan hal yang mustahil.
Sesiapa yang membezakan dirinya dengan Allah s.w.t., maka dialah yang
benar."
Imam Ibn 'Arabi r.a. juga berkata
lagi dalam buku Aqidah Al-Wusto:
"Maha Suci Allah s.w.t.
daripada menempati sesuatu yang baharu, atau sesuatu yang baharu tersebut
menempatiNya"
Imam Al-Ghazali r.a. juga menolak
keras fahaman Hulul dan Ittihad ini dengan berkata:
"Hukuman bunuh seorang daripada
mereka (mendakwa hulul dan ittihad) lebih baik daripada membunuh
seratus orang kafir kerana kemudaratannya lebih merbahaya kepada agama. "
Imam An-Nablusi r.a. berkata dalam
buku Idhohul Maqsud:
"Adapun orang-orang jahil,
zindiq dan mulhid (athies) yang memahami wahdatul-wujud dengan
maksud, bahawa wujud mereka yang baharu pada hakikatnya merupakan wujud Allah
s.w.t., dan zat mereka adalah pada hakikatnya zat Allah s.w.t., sehingga
mendakwa gugurlah hukum-hukum syariat daripada mereka, maka menyesatkan mereka
adalah suatu tindakan yang benar.
"Para ulama' zahir mendapat
pahala daripada Allah s.w.t. dalam menesatkan golongan tersebut, dan para arif
biLLah dan kaum sufi juga bersama mereka dalam menghukum sesat golongan
tersebut, tanpa perselisihan lagi."
Imam As-Suyuti r.a. sendiri menulis
dua fasal dalam menolak kesesatan hulul dan ittihad dalam buku
beliau, Ta'yiid Al-Haqiqah Al-'Aliyah.
Beliau berkata dalam bab fil
Ittihad:
"Seseorang makhluk pun tidak
dapat bergabung atau bersatu dengan zat makhluk yang lain, bagaimana pula dia
mampu bersatu dengan zat Allah s.w.t.? Ini suatu kemustahilan dan kesesatan
yang nyata!"
Sheikh Mustafa Al-Bakri pula berkata
dalam risalah beliau Al-Maurid Al-Azb:
"Ketahuilah bahawa telah
terzahir suatu golongan yang mendakwa diri mereka sebagai ahli makrifat, namun
mereka adalah golongan yang sesat, takkala mereka mendakwa, wujud mereka yang
baharu, berkadar dan berbatas itu, merupakan hakikat wujud Allah s.w.t. itu
sendiri yang qadim. Mereka juga mendakwa bahawa, zat mereka yang baharu
pada hakikatnya adalah zat Allah s.w.t. yang qadim. Tujuan mereka
menetapkan sedemikian adalah untuk menggugurkan ketetapan hukum ke atas mereka,
dan menolak taklif daripada diri mereka, maka merekalah yang wajib dihukum
keluar daripada agama, ke atas mereka. Merekalah golongan athies yang durjana.
Mereka sesat lagi menyesatkan, kerana mengingkari penciptaan Allah s.w.t. ke
atas diri mereka yang baharu, yang jelas menurut syarak, dan menolak syariat
Islam itu sendiri.
"Ini suatu perkataan yang tidak
pernah diucapkan oleh sebarang orang jahil, apatah lagi diucapkan oleh orang
alim mahupun orang arif….Demi Allah, hendaklah kamu jauhi mereka…"
Wahdatul-Wujud Tidak
Menafikan Syariat
Penghayatan wahdatul-wujud dengan
makna sebenar oleh orang-orang sufi tidak membawa kepada sebarang pengakuan
bahawa, syariat tidak lagi perlu dilaksanakan. Ini suatu kesesatan yang nyata.
Wahdatul-wujud justeru
dihayati dalam melaksanakan tanggungjawab yang murni, sebagai seorang hamba
kepada Allah s.w.t., dengan merasai dan mengakui kewujudan diri sebagai hamba
Allah s.w.t, dalam masa yang sama menyaksikan bahawa, kewujudan dirinya yang
baharu daripada kekuasaan Allah s.w.t., sehingga zahir rasa kesyukuran kepada
Allah s.w.t. yang telah menciptakannya dan telah menggerakkannya ke arah
ketaatan kepadaNya.
Imam An-Nablusi r.a. berkata dalam Khamratul
Khan:
"Orang yang sempurna adalah
orang yang menyedari dua bahagian kewujudan. Dia menyaksikan secara berkekalan,
akan kewujudan Allah s.w.t. yang azali dan abadi, yang berdiri dengan diriNya
sendiri, lalu mengagungkan ketuhananNya, dalam masa yang sama menyaksikan
kewujudan diri yang baharu, yang berdiri dengan (kekuasaan) Allah s.w.t. lalu
menunaikan tanggungjawab kehambaan kepadaNya."
Jadi, jika seseorang memahami wahdatul-wujud
dengan makna wahdatus-syuhud, iaitu seseorang menyaksikan bahawa dirinya
wujud dengan kekuasaan Allah s.w.t., past tidak akan meninggalkan syariat,
sebaliknya melaksanakan syariat dalam masa yang sama, bersyukur kepada Allah
s.w.t. kerana mengizinkannya untuk mengamalkan syariatNya. Hal ini seterusnya
mengelakkan rasa ujub dalam diri seseorang hamba tersebut.
Seseorang yang mendakwa menghayati wahdatul-wujud
tetapi meninggalkan syariat, ketahuilah bahawa dia telahpun tersesat dalam
memahami wahdatul-wujud tersebut dengan kefahaman yang sebenar, dan
telahpun berdusta dalam dakwaannya.
Inilah juga yang gagal difahami oleh
(Dr.) Abdulfatah Haron ketika menyanggah buku Kasyf Al-Asrar (semoga
Allah s.w.t. memberi kefahaman yang benar kepada beliau dan kepada kita semua,
amin).
Wahdatul-Wujud Tidak
Menafikan Wujud Makhluk yang Baharu
Ramai orang yang menuduh sesat
fahaman wahdatul-wujud ini kerana kejahilan mereka (termasuklah Dr.
Abdulfatah Haron dalam buku sanggahan tersebut), menyatakan bahawa, wahdatul-wujud
menafikan ithnaniyat al-wujud (dua jenis kewujudan iaitu kewujudan
Allah s.w.t. yang qadim dan kewujudan makhluk yang baharu).
Sebenarnya, wahdatul-wujud menurut
kaum sufi tidak pernah menafikan dua jenis kewujudan, iaitu: wujud qadim
(kewujudan Allah s.w.t.) dan wujud baharu, iaitu kewujudan makhluk. Namun, wahdatul-wujud
menegaskan bahawa, kewujudan makhluk yang baru tersebut merupakan kesan yang
terzahir daripada kewujudan Allah s.w.t. juga kerana wujud makhluk tersebut
bukanlah dengan diri mereka sendiri dan bukan juga dari diri mereka sendiri.
Namun, wujud makhluk yang terbatas dan baharu bukanlah wujud Allah s.w.t. yang qadim,
cuma kewujudan mereka daripada kewujudan dan penciptaanNya. Kewujudan makhluk
tidak mutlak, tidak mustaqil (terasing) dan makhluk tidak berdiri dengan
diri mereka sendiri, sebaliknya bersandar kepada kekuasaan Allah s.w.t..
Hal ini samalah seperti kekuasaan
makhluk, di mana, kekuasaan makhluk yang terbatas daripada kekuasaan Allah
s.w.t. juga, tetapi kekuasaan makhluk bukanlah seperti kekuasaan Allah s.w.t..
Begitulah sifat-sifat yang lain.
Dua jenis kewujudan tidak pernah
menafikan bahawa, wujud yang baharu itu pada hakikatnya daripada wujud
Allah s.w.t. yang qadim, tetapi bukanlah wujud yang baharu itu, adalah
wujud yang qadim secara zatnya. Kalau bukan daripada Allah s.w.t., maka
daripada siapa pula wujud yang baharu itu? Mustahil daripada zat-zat makhluk
itu sendiri kerana makhluk-makhluk tidak berdiri dengan diri mereka sendiri.
Wahdatul-Wujud Tidak
Membawa Kepada Fahaman Jabbariah
Jabbariah adalah suatu kefahaman
yang menafikan secara mutlak, usaha bagi makhluk, sehingga akhirnya membawa
kepada meninggalkan amalan ketaatan. Ada orang yang mendakwa bahawa, wahdatul-wujud
membawa kepada fahaman Jabbariah (seperti yang didakwa juga oleh
Abdulfatah Haron -hadahuLLah- dalam buku sanggahan beliau tersebut),
padahal tidak sedemikian.
Dalam aqidah ahlus-sunnah
wal-jamaah, manusia juga diberi peluang untuk berusaha, sesuai dengan izin
Allah s.w.t., bukan seperti fahaman jabbariah yang menafikan usaha
secara mutlak. Golongan sufi yang berkata tentang wahdatul-wujud juga
menetapkan usaha kepada makhluk, seperti aqidah ahlus-sunnah wal-jamaah.
Begitu juga dalam penghayatan wahdatul-wujud,
di mana seseorang hamba masih lagi melihat dirinya ada ruang untuk berusaha,
namun dalam masa yang sama, melihat ruang untuk berusaha tersebut merupakan
anugerah daripada Allah s.w.t.. Lalu, mereka sibuk melihat bantuan Allah s.w.t.
dalam ketaatan mereka, tanpa menisbahkan ketaatan tersebut kepada diri mereka,
dalam rangka menjauhi ujub dan takabbur, dalam masa yang sama, menunaikan makna
kesyukuran kepadaNya.
Imam Al-Qunawi r.a. berkata (seperti
yang dinukilkan oleh Imam As-Suyuti dalam ta'yiid al-haqiqah al-'aliyah:
"Maksud sufi daripada tidak
melihat amalan diri, iaitu, tidak memerhatikan bahawa usaha ketaatan tersebut
daripada diri mereka, kerana lemas dalam menyaksikan bahawa ketaatan tersebut
merupakan anugerah daripada Allah s.w.t. kepada mereka."
Mereka menisbahkan seluruh kebaikan
kepada Allah s.w.t. dalam ruang lingkup penghayatan wahdatus-syuhud dan
menisbahkan keburukan kepada diri mereka melalui penghayatan ubudiyyah
dalam diri mereka. Inilah aqidah ahlus-sunnah wal jamaah.
Kesimpulan:
Maka, jelaslah bahawa, kefahaman
yang sebenar tentang wahdatul-wujud menurut kaum sufi yang benar adalah
suatu kefahaman yang murni dan bertepatan dengan aqidah Islam iaitu, melihat
seluruh wujud makhluk tidak wujud dengan diri mereka sendiri, tetapi wujud
dengan Allah s.w.t. (dengan bantuan dan kekuasaanNya).
Adapun orang-orang yang jahil yang
cuba menyesatkan kaum sufi dalam masalah ini, sebenarnya tidak memahami wahdatul-wujud
dengan maknanya yang sebenar menurut kaum sufi itu sendiri.
Begitu juga, golongan orang yang
sesat dalam fahaman wahdatul-wujud dengan mendakwa ketuhanan diri,
mendakwa hulul dan ittihad, merupakan golongan yang tertolak di
sisi kaum sufi itu sendiri. Kefahaman mereka bukanlah kefahaman kaum sufi
terhadap wahdatul-wujud itu sendiri kerana kaum sufi memahami wahdatul-wujud
dengan maksud wahdatus-syuhud, bukan dengan maksud hulul dan ittihad.
TAMAT
Tiada ulasan:
Catat Ulasan