Sabtu, 19 Jun 2010

MUZAKARAH MENAMBAH ILMU - Nota Muzakarah 2



NOTA MUZAKARAH 2 - Tarikh 15/6/10 hingga 17/6/10

Salam saudara pembaca yang di-Rahmati Allah.

Satu cara yang munasabah untuk mencari atau menambah ilmu ialah dengan berbincang secara berhemah . Ini dirujuk sebagai muzakarah. Kemudahan internet memudahkan perbincangan maya yang tidak melibatkan kos yang tinggi.

Inilah yang kami lakukan dilaman forum intranatebest yang dikelolai oleh Saudara Osman Hadi.

Jelas sekali melalui muzakarah itu kami telah menerima ilmu dari Allah jua melalui pentajallianNya. Ikutilah perbincangan kami itu dan saudara yang berminat dipersilakan menyertainya.

Fakir telahpun postkan Nota Muzakarah 1. Ikutilah apa yang kami bincangkan melalui entri kali ini Nota Muzakarah 2. Semuga memberi munafaat.

OsmanHadi

Salam,

Apa kabar sdr sharp shooter dan juga sdr Omar? di doakan di rahmati Allah sentiasa, dan bagi saya bak kata orang sehat sehat orang tua...Alhamdulillah.

Dari apa yang di perkatakan oleh sdr sharp shooter, rasanya sdr telah sangat sangat memahami apa dia Ilmu Pengetahuan Ketuhanan ini. Memang benar ilmu ini ialah ilmu ketuhanan, satu ilmu pengetahuan tentang Rahsia Allah, dan ianya di dapati dengan melahirkan diri sebenar diri dalam jasad kita ini. Maksudnya mengeluarkan (memancarkan) pancaran diri sebenar diri keluar melalui jari jari dan akhirnya seluruh tubuh kita. dan ini akan membawa pergerakan pada tangan dan akhirnya juga seluruh jasad.

Jadi cara kita Mengenal nya ialah dengan Rasa dan Perasaan (Rasa yang positive di dalam jasad dan juga di angota jasad kita) dan di RASA itu lah RAHSIANYA, disertakan dengan gerak nya tersendiri atau jalan nya. dengan NYA lah kita kenal Allah dan dengan NYA kita berhubung kembali dengan Allah. "Aku sudah pulang sebelum di panggil"

Memang benar kita harus kenal YANG DIJEMPUT bukan YANG DIHANTAR.
Dan Ilmu Pengetahuan ini berdasarkan DUA KALIMAH SYAHADAT .
Terima kasih kepada sdr sharp shooter kerana minat saudara,

Rasa dan gerak yang terasa itu akhirnya (insyaallah) akan sebati dengan jasad dan setiap pergerakan yang kita lakukan adalah gerak dari diri itu sendiri. Ini di panggil "Mendirikan diri di diri" dan ini semua adalah ketentuan Allah semata mata.

Si Gila Penjaga Alif ...menjawan pertanyaan sharpshooter berkaitan yang DI JEMPUT KE?atau yang DI HANTAR...?

Salam...,jawapannya terpulang pada DIRI...

**Alangkah baiknya lagi jika di HANTAR...Pernah dengar peribahasa saya ni? Nak DI JEMPUT ke DI CABUT?!!

Si Gila Penjaga Alif menjawab pertanyaan fadzil b hussain ..

Salam,rasanya ada baiknya saudara SELAM dalam DIRI dan belajar TERSURAT dan TERSIRAT..kerana itu kata saya tu ada terkandung MAKSUD..

**Baginda IBARAHIM A.S juga GILA dahulu sebelum kenal ALLAH..habis pokok bulan bintang disembahnya DEMI mencari yang HAKIKI RABBUL JALIL..Renungkan

Fakir memberi komen...

Yalah brader Alif ...brader osman dah ok nampaknya ....laman dia ni pun bertambah ok nampaknya.....lebih berseri dengan nur..banding laman forum lain yg lebih lama dan lebih berisi banding laman forum dzikirullah umpamanya yg terlalu akademik ..aliran Dr Bagindo Muchtar ...mmg pun bertumpu kepada " Yang Di-amalkan " atau yang patut diamalkan dan bukannya yang hendak diceritakan. Sedangkan laman web ini hanya mampu menampung hal hal yag hendak diceritakan. Maka kita teruslah bercerita wp ada anjuran diam itu lebih baik......kalau diam je laman web ini jadi statik.....

Si Penembak Tepat.

Salam sdr si gila penjaga ALIF. ...membuat satu andaian untuk menyampaikan ilmunya.

Salam sejaterah SAUDARA kami, Maaf sdra, Nampaknye mcm ada dendam atau tak puas hati dengan Sdra Omar...Klau tak silap saya,mungkin sbb sdr omar selalu jawab soalan di dlm laman blog ini, sdra omar jawab cara hakikat...namun sdra si gila penjaga ALIF, bukan lah duduk si makam hakikat...duduk di dalam makam RASHIA...

Maksud saya sdra, pendapat atau huraian bercanggah. sbb ilmu hakikat...adala ilmu usuluddin...duduknye di mkm akal...(ILMU HAFAL)TIADA PEMISAHAN ANTARA BADAN DAN NYAWA(DIRI)SECARA WUJUD... WALAU PON DAH TAHU USUL) Orang pandai2 kata..ilmu DISENGAJAKAN.

SI GILA PENJAGA ALIF PULA DUDUK DI MAKAM RASHIA(RASA)DI PANGGIL SIRRULLAH... ILMU RASA PULA BUAT PEMISAHAN ANTARA BADAN DAN NYAWA...DUDUK DI MAKAM RASHIA(RASA)TIDAK MENGGUNAKAN AKAL....MATIKAN AKAL...orang pandai2 kata...ilmu tak masuk akal...memang betol ilmu tak masuk akal sbb bergerak dngan sendirinya...tampa diperinta akal...maka tau lah mana badan mane diri. mane gerak perintah akal ( disengajahkan ) mane gerak dengan sendirinya. mungkin inila selalu bercangga tafsiran sdra...maaf jika salah...

ILMU KETUHANAN...BUAT PEMISAHAN ANTARA BADAN DAN NYAWA ( DIRI ) ( RASA ) DLM RASA BUAT PEMECAHAN ( RASHIA ) DLM RASA.
ILMU HAKIKAT...USUL DARI SIFAT KE ZAT ASMA AF'AL..DUDUKNYE DI AKAL..DI HAKIKATKAN... (HAFAL)

TETAPI SDRA SAMA ILMU ALLAH JUGA...CUMA PERINGKATNYE SAJA.

SILA BETOLKAN KALAU SILAP...PANDANGAN SAYA YANG DAIP NI.

Si Gila Penjaga Alif ....mengulas kenyataan sharp shooter diatas

Salam,

Salah tu..tiada dendam atau tak puas hati..sdra omar yg rasakan dia komen banyak..tak ada yang dengki iri hati..dia dengan kefahaman dia,saya dengan kefahaman saya..dan fahaman akan berubah umpama makam yang akan berubah, PENGALAMAN yang akan merubahnya...Bab makam rasa ke,makam pokok kemboja ke..tu saya tak pandai..suka hati pembacalah nak lempar saya makam mana pun..AKU tak bertempat..Rasa malaslah pulak nak reply komen pembaca lepas ni...

***Orang Waras tak RASA jadi GILA,tapi si GILA dah pernah RASA jadi WARAS..tak besssstttt
***Orang gila pun kena FITNAH...aduhh..dunia2..

OsmanHadi

Salam,

alhamdulillah saya sentiasa ok. kadang kadang semput.......
terima kasih kerana memeriahkan ruangan ini, dan di harapkan kita terus akan dapat menafaat dari nya....

Musafir ..saorang tetamu baru berminat memberi pendapat...

Tak sengaja saya termasuk dlm web ini. Saya neutral tak menyebelahi mana2 pihak. Orang yg jujur adalah orang yg berani berkata benar dan takut berkata salah kearana takut berbuat dosa.Orang yg salah berani berkata salah kerana dirinya terbawa dgn nafsu amarahnya kerana tidak khuatir dgn azab. Kebenaran tetap kebenaran dan salah tetap salah.

Pengalaman bagi si insan yg telah fana dan telah menyaksikan Allah , diri nya sahaja yg tahu. Maka yg masih belum mengalaminya bagi nya hanya masih satu ikhtiar belajar dan mencari ilmu agar mendapat menyaksikannya dan kedudukan nya masih duduk di dalam iman dan ilmu pengetahuannya hanya sebagai teori belaka.

Fakir

Salam semua..brader osman semput banyak hisap rokok tak ? kurangkanlah sikit..

Kpd brader sharpshooter ..nampak dah sgt tepat menembak...tulah ilmu tu tak pandai nak nyorok wp badan berusaha kuat menyorokkannya. ,pada saya spt yg si Alif kata...takda apa apa perasaan yg tak sedap....saya sgt menghormatinya dan saya faham apa yg dia nak katakan ...komen komen Alif ...mmg menggambarkan makam dia mcm yg sdra sharpshooter sebutlah...itu bahagian Alif yg Allah tentukan..kita sbg manusia mmg nak sampai ketahap Alif juga ...tapi kan itu ..tiada bab ikhtiari melainkan Ketentuan Allah jua...nanti kalau berhajat sangat hingga berasa keluh kisah ..tak tentu rasa..kerana kehendak yang mendadak ....langgar tauhid pulak....maka biarlah Yang Maha Menentukan menentukan apa yang dikehendakkiNya.

Kehendak Allah jualah yang kita lakukan sebagai sandarannya. macam saya ni entah apa pasal diarahnya menaip...maka menaiplah saya..apa yg saya nak taip ..saya hanya tahu bila sudah ditaip.....alhamdulillah jualah ..dengan Kudrat IradatNya jua saya boleh menyiapkan satu buku dalam masa seminggu sahaja jika itu kehendakNya...tak payah draf draf ..laju je menaip...jika kehendak menaip tu berhenti nak taip setengah mukasurat pun saya tidak mampu.

Kepada musafir ..rasanya sdra osman akan kata welcome....kita ni sama taraf dgn musafir juga saorang tetamu....itulah kdg2 terlanggar juga adab & kesopanan..agaknya brader osman maafkan kot ? . Mmg dalam laman ini kita cerita teori shj tuan musafir ...apa yg tuan sebut tu yakni MENYAKSIKAN , barangkali ramai juga belum sampai ketahap itu termasuk saya...jadi kita tulis cerita demi cerita shj lah..sbb nak tulis bab tu kita belum sampai...kalau dah sampai pun agaknya susah juga nak diceritakan ...apatah lagi halnya itu memang tidak boleh diceritakan.

Kpd Alif ...thank you brader. Saya sayang kat laman brader osman ini dan saya sgt berterimakasih kpd brader osman & rakan rakan yg lain kerana menerima saya sbg sahabat dan ahli wp saya bukan seperguruan dengan mereka semua yakni anak anak murid Yang Berbahagia Dr Bagindo Muchtar. Namun kitab beliau telah disampaikan Allah kepada saya sejak tahun 1980 lagi dan ajarannya memang menjadi amalan saya. Hendaklah juga kita ingat tidak semua dapat diceritakan dan tidak semua juga perlu diceritakan . Setiap orang itu memilikki rahsianya sendiri. Ya tak brader Alif ?

bks saorang tetamu baru ..menulis

"Mengapa kalian berdiam saja akhir-akhir ini Jono?" tanya Kartolo.
"Apakah ada kata-kata lagi setelah saling mengenali?" Wak pulangkan soalan itu.
"Mengapa 'saling mengenali'? Apa maksud 'saling'? Ada dua kah?" tanya Kartolo.
"Satu saja tapi untuk menzahirkan perlu ada dua. Seperti kata Muhammad: Namaku Ahmad tanpa huruf mim."

"Ahad?"
'Ya. Satu. Esa."
Dirikanlah ia menghadap 'dirimu' sendiri.
"solat?"

Kartolo: Aku terkadang kucar-kacir. Kadangkala aku ujudkan diri ini, ada masanya aku binasakan untuk timbulkan Dia. Kadang2 aku wujud semula. Bagaimana ya? Tuhannn..Bukakanlah pintumu?

Si Gila Penjaga Alif .....merujuk kepada komen fakir...

Tepat sekali..Maha Kaya DIA..JIka semua orang memiliki Rahsia yang serupa maka tidak bermakna Dia Maha Kaya...Jauh didalam jasad diri..Diri terperi menghormati pandangan saudara omar..
**Dengan kasih sayang-Mu Aku masih BERDIRI.Menumpang teduh di ARASH-Mu

Si Penembak Tepat menukar nama Inggerisnya dan menghuraikan tentang RASA.

Mari kita bercerita tentang(RASA) kenapa ia merangkumi atau meliputi keseruluhannya, KENAPA rasa itu (RASHIA ALLAH)

1 )setiap pergerakan kita lakukan mesti kita (RASA)
2 )kita percakap, kita (RASA)
3 )kita melihat, kita ( RASA)
4 )kita mendengar, kita (RASA)
5 )kita bernafas, kita ( RASA)
6 ) air , kita (RASA)
7 ) api, kita (RASA)
8 ) angin, kita (RASA)
9 )tanah, kita (RASA)
10 ) rahmat dan nikmat, kita (RASA)
11 ) manis pahit,kita (RASA)
12 )membaca dan menghafal,kita (RASA)
13 )susah senang, kita (RASA)
14)faham tahu, kita (RASA)
15 )pandai bodoh,kita (RASA)
16)dunia besar, dunia kecil,kita (RASA)
17)jadi tak jadi, kita (RASA)
18)yakin tak yakin,kita (RASA)
19)ada tiada,kita (RASA)
20)WUJUD tak WUJUD, kita (RASA)

Sdra,kalau la kita bercerita pasal (ALLAH)kalau Allah itu (NUR) =CAHAYA=agak2 sdra cahaya itu kita bole (RASA)?Kalau kata CAHAYA itu ade DUA,=TERANG dan GELAP= agak2 Sdra kita bole(RASA) mane =TERANG mane GELAP?soalnye dua2 ini kita(RASA)

Maknye itu la (RASA) itu =RAHIANYA= dlm (RASA ADA RASHIANYA.ia sdra tak kira , sdra belajar ILMU ape,SAYA bole mengatakan,
bila (RASHIAKU,maka AKU ADA DISITU.
selebihnya...Sdra SAMBUNG..kala ade LAGI. terimah kasih.

Salam sdra semua,mcm ni la yg best bercominikasi antara kita semua sdra, berfikiran positive... Si Penembak Tepat,tembak Curi2 je...Ape pon terima kasih sbb ade soalan dan jawapan baru laman blog ini meria...betol ke sdra Osman?pada sdra Omar dan sdra Alif, Si Penembak Tepat tiada niat untuk menghasut atau ape,cuma kita nak semua berikiran positive...

Si Penembak Tepat meruskan ....................

Sdra,klau NYAWA itu adalah ZATNYE meliputi di dlm batang tubuh kita (jasad) , NYAWA itu adalah DIRI. dan DIRI itu adalah RASA.

Sdra, apa saja ILMU yg kita nak belajar,syariat,tarikat,hakikat,ma'arifat, ILmu pengetauhan,ketuhanan. sape menggerakan kita untuk belajar ilmu ini semua?tentu kita katakan ALLAH...tetapi di sebalik ALLAH...tentu kita RASA nak belajar ilmu atau apa pon. dan kita terus RASA bergerak ke tempat yg di tujuh mahu belajar.

1) klau kita sakit, kita (RASA)
2)klau kita nak mati,kita (RASA)
3) klau kita dah mati,kita pon (RASA)
4)soalannye,kenapa kalau kita sudah mati kita(RASA) sbb (RASA )itu adalah DIRI=dan DIRI =itu adalah NYAWA.
5)kalau ALLAH itu NUR... dan NYAWA itu NUR...= Maknya NUR itu CAHAYA...=dan CAHAYA itu RASA...dan kesimpulanye SIAPA KAh(RASA) itu? .......RASA itu RAHSIA ALLAH...saya TIDAK... tahu... Sama2 kita REnungkan...sila betolkan Sdr OSMAN.sdr Omar, Sdr Si Gila Penjaga ALIF...JIKA salah...kudrat dan hidratnye yg mampu menulis ini.Sekian Terimah KASIH. Ini cuma TEORI semata -mata....

Fakir mengucapkan terima kasih.............

Salam ...sekali lagi diulang ..bagaimanakah aku dapat memujimu wahai sahabat alif & sharpshooter sedangkan ALHAMDU itu milikNya dan megemukakan pendapat....

Salam wak bks ...spt kata henggo wudhu berpisah solat bersatu.....tapi dia kan tak kemana pun tetap ujud dalam binasa ..tetap binasa dalam ujud ...kita tanya dia jawab..kita diam dia pun diam..tanya lebih lebih dia marah badan rasa malu lalu menggigil...tanya bila boleh jumpa ..dia jawab ..dah jumpa pun...dia kata ..dua lautan mengalir dan bertemu ..antara keduanya ada batas..kenapa tak musnahkan batas tu biar laut jadi satu...mcm mana nak musnah ....aku ..takda daya ...takda mintak pun katanya !!! Malu lagi....berapa kali malu dah...terus membisu terus langgar dan langgar.......zikir tu tak mantap lagi katanya...hai aku boleh zikir ke ? dah tu siapa yg minta nak jumpa tadi...kau kan dah nak berpisah dari aku...elok satu nak jadi dua ...masih lagi banyak kehendak...malu lagi....langgar dan langgar...mmg aku tak mahu pandai pandai....kesianlah kat aku.

Si Gila Penjaga Alif mengulas pandangan penembak tepat...ttg Nyawa & Zat
Dan menjawab terimakasih sifakir

SAYA mungkin TAK TAHU tetapi AKU akan berkata kebenarannya...

**Makin binggung dan binasa bila menghampiri GERBANG hadrat-Nya

Tepat...Bukan milik kita..dari dia dan kepada DIA semuanya..
**Bila la pulak nak dapat lokasi GPS ke SANA..Moga kami semua di ANUGERAHkan kordinat lebih awal..Amin

Musafir meneruskan muzakarah dengan pendapatnya ttg RASA yg dimulakan oleh sipenembak tepat.....

Maaf, kerana memasuki halaman ini tanpa izin. Saya minat dgn kata2 si penembak tepat, memang tepat sekali bahwasanya Rasa adalah sumber untuk mendekati diri kpd Allah kerna Rasa tidak boleh berbohong dan ialah pusaka dunia yg akan di bawa pulang sesudah berpisah nya diri zahir dgn diri bathin.

Yang merasai adalah Rasa walaupuan sesudah berpisah dgn jasad. Rasa itu yg akan merasa keindahan hidup di satu alam yg lain dan Rasa itu yg akan mrasakan kepahitan, kesengsaraan di alam yg lain. Selain Rasa, ada sesuatu yg bersatu dgn Rasa. Rasa sendiri tidak boleh membawa kemana2 melainkan di iringi dgn diri bathin.

Di sini, kerna Rasa itu adalah satu anugerah dari Allah maka Rasa itu yg banyak melakukan berbagai tugas selagi hayat di kandung badan. jasad itu hanya pakaian luar yg berpakaian bagaimana dgn diri bathin adakah berpakaian. Maka pakaian ini akan di anugerah dari Allah jika tidak bagaiman ia hendak menjadikan ya'ani KUN kata Allah. Jadi yg menjadikan atas kata KUN itu haruslah ada perbuatan nya.

Berniat tanpa perbuatan maka masih belum dikatakan KUN. Sama seperti mahu solat, niat tiada perbuatan, maka tiada perbuatan tiada KUN. Maka dgn firman Allah "Perbuatan kamu yg menentukan kamu. Cuba saudara renungkan baik2 adakah ia logik atau tidak. Jika baik ambil sebagai tauladan jika tidak baik maka ambil sebagai sempadan.

OsmanHadi mengalu-ngalukan kedatangan si-musafir

Salam,

Selamat datang dan salam perkenalan dari saya kepada sdr sdr yang baru di laman ini,..... Insyaallah bertambah meriah lagi halaman ini...................

Musafir mengucapkan terimakasih kepada tuan rumah....

Terima kasih wahai saudara Osman yg budiman kerna telah menizinkan saya melmani web ini. Walaupun saya bukan ahli tapi anggaplah sebagai ihwan. Saya hanya dapat melamani web ini waktu rehat di perjabat. Waktu free, itulah saya terserempak dgn web ini dan dapat sangat menarik.

Maka saya hanya memberi sedikit pandangan untuk meriahkan halaman ini agar ia bertambah seri dan menarik. Mudah2an alih2 tuan dapat menikmat dan merasai bersama hasil semaian yang kelak membuahkan hasil yang lumayan , insya'allah. Tetapi hasil yg lumayan itu jgn pula berebut2 seperti anak kecil, mahu yg ini, mahu yg itu, ini aku, ini engkau .Jika di bahgi ratakan enak, tiada perselisihan antara anak2. Maaf, kata2 seperti seorang ayah kpd anak2 nya.

Cuba renungkan kata2 ini. Adam adalah bapa segala manusia, dan dia adalah manusia pertama. Erti kata Adam adalah yg awal, tiada Adam tiada awal, tiada yang awal tiada agama.

Tentang maksud: awalu din ma'rifatu llah. awalu : ertinya yg awal, yg pertama, yg memulakan, yg terdahulu sekali, yg pertama memajukan, yg asal dan yg usul.
din: suria, cahaya, nur, agama dan yg lain, mungkin saudara lebih mengetahui.
mar'rifatu: (sir) rahsia yang....ghoib, tersembunyi,tak terlihat, yg halus dan sbb.
llah:bersangkutan dgn Allah, jika di susun jadinya ALLAH

Adakah benar atau tidak, logik atau tidak, saudara lah yg menilaikan nya, jika baik maka boleh dijadikan bahan pencarian, jika tak perlu, maka dibiarkan sahaja, di jadikan sempadan.

Sifakir bergurau dengan tuanrumah sebagai budi bahasa....

salam sdra osman ....elok juga duduk - duduk minum teh ...ajak alif sekali ...nak ajak sharp shooter jauh sangat.....desk pun kena di jemput

OsmanHadi tuan rumah menjawab....

Salam.... Setuju sangat............apa kata alif, desk??
Dan kalau ada sesiapa lagi yang sudi kita duduk kena teh .................

Sharp Shooter ....mencelah

Salam sdra Omar... sahabatku atau Abg ku yg Dikasihi ALLAH...Bole panggil Abg sbb Sharp Shooter baru 30thn...klau sdra dapat buka Dr. Bagindo Mochtar tahun 1980...masa tu sharp shooter baru lahir...

Tapi sdra, kalau ade perjumpaan...Minum tEH tarik...memang sharp shooter suka pada teh tarik...set time bila...tempat di mane...Insya-Allah Sharp Shooter Sampai...terima kasih sdra semua.

Salam Sdra Omar, maaf, bukan buka ia la(buku) bapak Bagindo Mochtar...Tapi Sdra semua anak2 Bapak Bagindo Mochtar,Bapak kata...ilmu yg ku bawak...adalah ilmu ALLAH...BUKAN ILMU aku...aku cuma menunjuk ajarin aje jalan untuk kalian...sbb kenapa Bapak Bekata Begitu?sbb Bapak Bukan NABI atau RASUL...takut kita lupa Di agung2kan yg sepatutnye...kita asyik sebut NAMA Bapak Bagindo Mocktar.maka kita jadi syirik atau dapat dosa.itu la maksud Bapak Bagindo Mochtar...Itu Pemahaman saya Pesanan beliau.

Insya- Allah Sdra Omar, klau dah tahu bila tarikh perjumpaan bgtau...Insya-Allah saya sampai...kan KATA-KATA orang pandai2...JAUH TAK BERANTARA, DEKAT TAK TERBATAS...Insya-Allah... sharp shooter,Si penembak Tepat akan sampai..Orang yg SAMA.

Salam sdra Musafir,Menag benar, si RASA berjalan sebagai sorang musafir berjalan pada jalannye sendiri, ia la jalan IHDINAS SIRATAL MUSTAKIM...jalan LURUS lg BENAR jalan berpetunjuk mengandungi nikmat ALLAH... dipakai didunia akan di tumpang di akhirat...si RASA hidup dari yang MAHA HIDUP...itu la di katakan "KUN"maka jadi, bila kata "JADI" bermaksud 'HIDUP" bila kata hidup, maka hidup itu sentiasa menjalankan tugasnye pada kita masing2,

kalau anda tidak percaya bhw hidup itu (JADI) sila sdra tngok badan diri sendiri...dari budak kecil kulit yang halus...lembut...dan budak itu masi kecil...maka dia HIDUP...kata "KUN' jadi....jadi..hidup...hidup...sentiasa berbuat menjalakan tugasnye...dari pada kulit halus tadi...jadi la dia kulit itu berupa bentuk jadi tua..berkedut...dan budak tadi jadi besar la dia nampak tua...
maknye...RASA tadi...bukan rasa sebarang rasa...jika tidak kenal rasa, maka ia akan binasa...aikkk...betul ke mcm tu pantun saya sdra musafir?
sekian terima kasih...

Musafir menjawab ulasan penembak tepat.....

A'ssa mu alaikum warohma tullohi wabarokatuh saudara Si Penembak Tepat (bull's eye) kat orang putih. Cuba renungkan perlahan2 kata2 saya ini sebagaimana saya menceritakan tentang Adam a.s. Awal Adam, awal manusia, awal yg berilmu, awal yg beragama, awal yg di ajari Allah, awal pertama yg mengenal Allah dan awal pertama mengenal nur Mhmd dan awal pertama yg beriman.

Kerana kasih sayangnya Allah terhadap Adam di atas kesalahan nya, (Adam hanya sarat di jadikan Allah di ujudkan dan turunkan ke dunia) maka Allah berfirman "Wahai Adam, Aku turunkan kau ke dunia, maka carilah jalan untuk kembali kepada asal usul mu". fakta nya di Al-quran, surah yg mana sya lupa.
Jadi di sini waktu Adam menjejak kaki ke bumi, ia tidak berpakaian dan tidak tahu apa2. Jadi bagaimana ia hidup, sampai menzahirkan zuriat yg disebut sebagai anak cucu cicit termasuk kita sekalian. Setuju atau tidak? Saudara yg menilaikan nya, baik di ambil, tak baik letak di recyle bin.
Adam adalah sumber yg asal dari anasir nya. Jika di ceritakan tentu panjang lebar. Untuk memendekan nya. Maksud: Awal pertama sumber kejadian dan awal pertama membuat kesalahan kerana termakan buah larangan. Ia adalah di dalam darah daging Adam hingga sampai kpd kita dan sampai ke akhir zaman. Walau bagaimanapun Allah pun berfirman, Walau bagaimanpun kesalahan mu, maka syorga tetap bagi mu". Jelas sekali Allah itu sungguh Maha Mengasihani lagi Maha Pengampun.

Ini hanya permbuka jalan untuk mengenal yang awal, yang tersurat di atas agama pertunjuk (Al-quran, hadiths, kitab2 termashur para wali dan sebagai nya) yang tersirat pada marifat, (sir - rahsia Allah kerana terhijab) dgn izin Allah maka terbuka hijab untuk berma'rifatlah sihamba itu dengan Allah. Maha Suci Allah lagi Maha Mengetahui segala yang ada di langit dan di bumi.


Firman "Ingatlah kpd Ku maka akan Aku ingatkan kpd Mu hingga ke urat sarah Mu". Mengenal Rasa adalah pembuka jalan untuk bermarifat, jadi yang bertasdik maka gunakan lah Rasa kerana Rasa tidak bisa sebersar zarah berbohong. Yang merasa adalah Rasa yg ujud di dalam diri yg akan menjadi penyaksi di akhirat kelak dgn kata :la illa ha illaullah"/

omar abdullah / fakir cuba mengawal muzakarah.......

Salam semua...aha... itulah dia seronok kan muzakarah ini...macam macam ..ada ...yang lama dan yang baru timbul.....yang menyorok dah tak menyorok lagi....yang tahu telah mula memberitahu ...yang dah sampai pun ...dah menyampaikan ...yang belum sampai .tidak lagi terkapai - kapai.

Tapi kenalah kita disiplinkan perbincangan kita ...jika tidak ia akan jadi bercampur aduk dan tak keruan. Nampaknya kita sudah ada tiga orang yang boleh memperkatakan tentang RASA..brader Alif of course, brader penembak tepat & sdra baru join musafir ..... belum masuk yg kini masih senyap sepi.

Sabelum itu nak jawablah komen penembak tepat ttg kita dan Bapak Mukhtar..dia pemimbing kita yg manusiawi ..dan alhamdulilah & insyaAllah kita sentiasa pelihara Tauhid kita of course atas Bimbingan Allah jua.

Tentang RASA ini eloklah mula dari DEFINASI dulu ..apa maksud RASA dari segi Ilmu Hakikat. Bapak Muchtar kata RASA itu ialah satu macam gerak Tenaga Dalam umpama karen / stroom letrik katanya. Quran pun sebut lebihkurang macam tu juga yakni GEMENTAR JIWANYA bila sebut Nama Allah. Bincang juga kenapa bab RASA ini penting. Apa gunanya RASA ini. Hendak buat apa dengan RASA itu ?

Jadi bincang dulu pengertian sebanar RASA itu. Salepas itu kita bincang pula tentang cara cara atau amalan untuk mendapat RASA ini. Apa amalan yang kena buat, puasa ke, bersilat ke, solat tahajud ke , tafakur ke atau apa . Bila dah sampai ketahap methodologi ini kita nak tahu pula apa tanda tanda nya kita dah dapat RASA itu..ni macam checkpointl lah ni.

OK saya ini jadi moderator sukarela je ..tanpa siapa siapa suruh atau undang. Tujuannya supaya perbincangan kita teratur. Jadi kalau ada sesiapa yang nak ambil nota pelajaran dari forum ni kan dah sedia tersusun ya tak ? Saya mmg copy and paste semua perbincangan kita ni nak diwariskan kepada para penerima waris. Thank you brothers and thank you Pak Osman Hadi.

Salam saya sebut pasal minum teh tu spt INTERLUDE shj dan nak tengok brader Osman ada kat hujung talian tak ..Rupa-rupanya brader Osman sentiasa ada di talian ....Alhamdulillah ..nanti dia dok senyap je ..kita risaulah...maklumlah tuan rumah ..tak menjengok muka ...tetamu...rasa bebas saja macam rumah sendiri ...Tentang minum teh tu bila dah dapat pekenan semua ..maka kita minum teh sama-sama lah. ha ha brader osman tentu senyum tu. gurau brader ....ikan ikan itu apa macam dah banyak dan dah besar ke ?

Musafir memberi definasi tentang RASA.....

Maaf, jika menganggu di waktu begin, kebetulan online ada buat kerja rumah untuk persiapan kerja esok. Apa khabar Pak Omar. Beginilah, tentang ilmu rasa itu saya dapat merenung jauh tentang bapak baginda Mukhtar walaupun tidak pernah bersua wajah, sebagai hamba Allah hanya dapat mendoakan kesehjataraan beliau dan semua umat nabi Muhammad mudah2an selamat sejahtera di sisi Allah.

Alangkah baik jika beliau ada bersamping agar bukan sahaja membimbing ilmu agama tetapi dapat mengajar secara pratikal tentang ilmu belia. Pandangan saya ilmu dari Allah semua nya baik melainkan selain dari ilmu Allah. Salah nya kita banyak dalam berbagai hal contoh, salah menggunakan akal, fikiran. Fungsi akal adalah untuk mencari dan fungsi fikiran untuk memikirkan jawapan nya ia atau tidak. jadi jika menggunakan RASA, maka dah di katakan RASA tidak berbohong.

Benar sekali kata baginda Mukhtar RASA adalah seperti setrum , seperti pengaliran listrik di dalam diri, melalui urat saraf sebagaimana telah saya sebut tentang ingatan zikir pada Allah hinggakan Allah tambahkan ingatan nya hingga ke urat saraf kita. Bila kita dapat merasakan rasa melalui zikir, maka ini adalah tapak permulaan kita sudah dekat dengan Allah.

Justru itu, adalah lebih baik jika ada seorang guru mursyid yg membimbing kita cara nya, ya'ani di sini ada niat, ada perbuatan, maka jadilah (Kun) ia perbuatan itu. Saya hanya membuka jalan sebagaiman Baginda Mukhtar membuka jalan. Bapak baginda Mukhtar waktu tiba di Singapore adalah hampir sama masanya dgn masa almarhum guru saya, asalnya dari Banten, berhijrah ke Tg Pinang dan bertapak di Singapore pada awal 70an hingga belia kemabali ke rahmatullah pada 1988 bermakam di Makam Pahlawan di Jawa Barat, Bandung.

Anggapan saya sebagimana Bapak baginda Mukhtar dan almarhum guru saya dan lain para pemimpin Allah adalah tujuan yg sama iaitu meneggakan Agama Allah sebagaimana dgn firman "Pada suatu masa kelak, kau akan Ku pilih untuk menegakkan kebenaran Agama Ku".

Si Gila Penjaga Alif menjawab ttg jemputan tuanrumah minum teh bersama...

Kalau ikutkan SAYA no hal..tempat tarikh waktu sampai...tapi AKU ni susah laa..duduk dalam WAD..AKU jaga ALIF tu takut kena curi/rampas/hilang/lenyap..tu je masalahnya..tapi kalau SEBELUM ALIF tu dah di DIARIkan dari L** M**F**Z untuk bertemu insyaallah sampai..

Err..sudi ke abg.man,sdra omar dan saudara2 yang ingin gathering bertemu dengan orang gila ni..pakaian compang camping,baju terbalik,luar kedalam dalam ke luar??!

**Ish GPS rosak lagi nie...

omar abdullah / fakir memohon penjelasan lanjutan dari musafir dan yang lain lain ...

Salam & terimakasih sdra musafir. Tolong betulkan saya jika silap Dari segi definasinya / makna kalimah RASA itu ialah satu jenis RASA didalam yang digerakkan oleh tenaga dalaman saumpama karen letrik terlahir oleh kegiatan berzikir. Ini bermakna fahaman tuan adalah sama dengan apa yg dijelaskan oleh Dr Bagindo Muchtar. Selain berzikir adakah cara cara lain atau ibadah lain yang boleh menimbulkan rasa itu ?.

Umpamanya definasi Allah tentang orang beriman yakni apabila disebut sahaja Nama Allah maka gementarlah jiwanya. Jika berlandaskan ayat tadi sebut sekali shj maka GEMENTAR-lah jiwa kita. Adakah yang dikatakan GEMENTAR itu sama dengan pengertian RASA tadi dan adakah yang dikatakan JIWA itu maksudnya tenaga dalaman tadi yakni nyawa atau ruh kita ?

Seterusnya ingin ditanyakan adakah RASA stroom itu boleh berkekalan dalam waktu yang lama atau hanya dirasakan sekejap sahaja atau akan terus dirasakan sepanjang kita berzikir. Jika mengikut kitab Dr Bagindo Muchtar , ianya boleh diikutkan dan diperkuatkan sehingga terasa dihujung kesepuluh jari.

Dari segi pengalaman saya ianya suka sangat membentuk kearah gerakan tangan yang keras saperti bersilat. Ini telah ditegur oleh sdra osman..katanya amankan atau lembutkan ..tidak boleh menjadi gerakan yang kasar.....jika boleh diamankan maka ianya masih dalam kawalan otak bukan tenaga dalaman itu ?

Adakah benar begitu atau bagaimana. Barangkali brader osman boleh memberikan penjelasan utk sama sama menjadi panduan kita.

Barangkali telah ramai juga diluar sana itu " telah dibukakan" atau terbuka sendiri atau sedang berusaha untuk membuka. ..dan sedang terus beralatih atau beramal yang memerlukan panduan guru murshid yang telah letih dicari tetapi tak jumpa jumpa.

Apapun kita sekarang telah faham tentang makna RASA tadi atau ttg definasinya spt yg dijelaskan oleh sdra musafir. Barangkali sipenembak tepat akan memberi pemahaman dia pula . Mana dia si-penembak kita ini ..belum lagi muncul. Anyway tahnk you very much brader musafir.

Sehingga ...17/6/2010

2 ulasan:

  1. Assalamualaikum....kepada semua pembaca....mudah saja kalau nak masuk ke alam makrifat, hilangkan dirimu...lakukan syariat, amalkan tarikat, baru dapat masuk ke hakikat, barulah diizinkan memasuki alam makrifat....

    BalasPadam
  2. Cuba bayangkan dan pisahkan anggota tubuhmu satu persatu, rambut di satu tempat, kulit di satu tempat, darah di satu tempat, pokoknya semuanya diceraikan satu persatu, sekarang yang mana satu dirimu...jawapannya tak ada...pun dirimu, yang peliknya bila bergabung semuanya, menjadi pula dirimu semula...kesimpulannya AKU ALLAH, yang memuji, yang bergerak dan segala-galanya yang kita lakukan adalah perbuatan Allah, jika tidak percaya salahlah ungkapan tiada daya dan kekuatan melainkan dengan daya dan kekuatan Allah...kita berzikir memuji Allah, tapi bukan kita yang memuji...Allah memuji dirinya sendiri menggunakan mulut kita...maksudnya kita KLON ALLAH, namun kita masih hamba Allah....fahamilah....jika hendak mengenal diri...

    BalasPadam