Rabu, 23 Jun 2010

PENGANTAR ILMU HAKIKAT YANG DIWARISKAN Oleh : Fakirabdillah....ENTRI 6 ( ENAM )



KAMUS SUFI anda ..............

AYNIYYAT = sama saperti ais dengan air
BAY-SHARA = orang orang Islam yang tidak berapa patuh kepada Syariat Islam
ZAT = Yang menunjukkan Sifat. Tidak dapat diperkatakan hakikatnya. Ada orang menganggap serupa dengan Wujud tetapi Wujud dikira antara 4 hypotesis Wahdat yakni Ilmu, Nur , Wujud & Suhud – manakala Zat mesti atas lagi daraipada hypotesis.
ZAT – i - ZAHIR = Zat – i – Batin terdiri dari Ahdiyyat , Wahdat & Wahdiyyat dan Zat – i- Zahir terdiri dari Arwah , Amthal & Ajsam.
ZAKIR = orang orang yang berzikir.
PROSES TAJALLI ZAT GHAIB DALAM SIFAT

Terciptanya manusia oleh KUDRAT yakni Maha Berkuasa Allah atas IRADAT yakni Maha Berkehendak Allah. Terjadinya Iradat kerana ILMUNYA yakni Maha Mengetahui Allah. Allah Maha Tahu kerana HAYATNYA.

Nyata Allah Maha Hidup kerana Allah Maha Mendengar dan Maha Melihat yaitu Sifat SAMA’ & BASARNYA.

Untuk dinyatakan apa yang dilihat dikatakan dengan KALAM. Kata kata Allah Yang Haq ialah KUN. Atas perentah ZAT Kalam mengatakan . Hanya Sama’ yang mendengar Basar belum lagi melihat.

Oleh kerana Basar belum melihat, Zat memerentahkan Kalam menyatakan PAYAKUN yakni TERJADI, maka terjadilah manusia dan barulah Basar melihat manusia itu.

Untuk menyatakan KESEMPURNAAN SIFAT SIFAT KEMULIAAN itu maka Zat berfirman : Kaunuhu Ya Muhammad.

Kaunuhu menyatakan Sifat Zat yang Maani itu. Menyatakan Sifat Maani atau keadaannya itu dikatakan SIFAT MAKNUYAH. Atau dengan lain lain perkataan Sifat Maani dinyatakan atau diterangkan oleh Sifat maknuyah. Ini dikatakan sebagai Sesifat dari Zat. Kalau sesifat dari Zat, maka tidaklah boleh dipisahkan lagi.

Itulah kebesaran Allah. Manusia ( Adam ) itu tanda Kebesaran yaitu ALLAH HU AKBAR.

Ternyata perkataan Allah Hu Akbar itu menunjukkan 7 Sifat Maani yang agung yang digelar HAKIKAT MUHAMMAD.

Sheikh Abdul Kadir Jailani memanggilnya RUH AL-QUDSI atau TIFLUL MAANI. Itulah nyawa kita yang dipanggil SIRR yang bersifat RABBANIAH ( Ketuhanan ) Ia dari Allah dan sentiasa behubung dengan Allah.

Syeikh Abdul Kadir mengatakan bahawa Ruh Al-Qudsi itu sesifat JASAD tetapi ianya adalah NUR ( Cahaya ) yang tidak boleh kita lihat dengan mata kepala. Jika Ruh Al-Qudsi itu sesifat Jasad dan ianya dirujuk oleh Allah sebagai RUHKU, maka fahamlah kita akan makna Hadith yang mengatakan bahawa Allah menciptakan ADAM mengikut rupaNya dan bahawa manusia itu adalah RAHSIA ALLAH dan Allahlah Rahsianya.

Jika Allah tidak dapat anda bayangkan, kerana Allah itu belum pernah anda ketemui, maka anda bayangkanlah DIRI BATIN anda yang sesifat Jasad anda itu. Lihatlah cermin. Dialah yang menjadi Imam anda ketika anda sembahyang. Maka jadilah sembahyang anda saperti mana yang dikatakan oleh Arif – yang disembahlah yang menyembah dan yang menyembahlah yang disembah.

KEBESARAN = KEMULIAAN + KESEMPURNAAN = ALLAH

NUR ALLAH = Muhammad Mustaffa Yang Gilang Gemilang

KEMULIAAN + KESEMPURNAAN = KEBESARAN

ALLAH HU AKBAR

JASAD + SIFAT ( RUH ) = MANUSIA.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan