Rabu, 28 Julai 2010

PENGANTAR ILMU HAKIKAT YANG DIWARISKAN Oleh : Fakirabdillah....ENTRI TIGA-PULUH LIMA ( 35 )



SYUKUR & IKHLAS

Hakikat SYUKUR ialah mengetahui dengan hati akan Nikmat Allah SWT dan menyebutkan akan dia dengan lidah dan mengamalkan akan dia dengan anggota.

Syukur Peringkat Tertinggi ialah mengsyukuri Nikmat Tuhan dan mencita-citakan kebaikan bagi semua makhluk.


ILMU SYUKUR

Mengenai wujud nikmat itu sendiri bagaimana hal itu merupakan nikmat baginya.


HAL SYUKUR

Amal baik diucapkan dengan lidah dan dilakukan dengan anggota.


AMAL SYUKUR

Bercita-cita untuk berbuat kebajikan sesama manusia. Menghadirkan hati selama-lamanya dengan ZIKIRULLAH. Mengucapkan ALHAMDULILLAH. Mengamalkan dengan anggota yang tujuh dalam berbuat taat kepada Allah.


IKHLAS

Apabila seseorang membersehkan amalnya dari UJUB, RIAK, CINTA DUNIA, HASAD , TAKABBUR dan sebagainya daripada segala maksiat didalam hati , mengerjakan amalnya semata-mata KERANA ALLAH. Ianya adalah saorang MUKHLIS dan perbuatannya disebut IKHLAS.

Orang yang beribadah kerana dosa dan pahala tahap ikhlasnya adalah RENDAH daripada orang yang berbuat semata-mata kerana Allah.

Maksudnya beribadah dengan bertauhid bahawa gerak dan keinginan beribadah itu ialah dengan Kehendak dan Kuasa Allah semata-mata tanpa takutkan dosa dan tidak menginginkan pahala.

Apabila didalam hati seseorang tergetar sesuatu tujuan lain disamping untuk mendampingkan diri dengan Allah, amal tersebut KELUAR dari KEIKHLASAN bahkan SYIRIK KHAFI.

Next Entry .......TAWAKKAL – MAHABBAH & RIDHA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan