Jumaat, 23 Julai 2010

PENGANTAR ILMU HAKIKAT YANG DIWARISKAN Oleh : Fakirabdillah....ENTRI DUA-PULUH SEMBILAN ( 29 )

QADHA & QADAR

Hakikat Hakikat itu terpendam dan Allah beri mereka manifestasi ( penzahiran )
Hakikat itu ialah BAKATNYA sendiri.

- Manifestasi ialah mengeluarkan dari BATIN kepada ZAHIR ( dari tiada nampak kepada Nampak )

- A’yan tidak menzahirkan dirinya. Penzahir yaitu Allah menzahirkan mereka.

ISTILAH

Qadha = perintah zahir ikut tempat & masa
Qadar = Keperluan batin dalam Ilmu yaitu bakat diriNya
Taqdir = Ukuran dalam Ilmu
Syuyunat = Keupayaan
A’yanNya = Bakat BakatNya
Bakat = Asli dan asal Asma’. Ianya adalah Hakikat Hakikat Zat dan tidak berubah.

Surah Al- An –Am : 34

Tidak ada pertukaran dalam Perkataan Perkataan Allah.

QADHA bergantung kepada QADAR. Qadar pada Syuyunat ( keupayaan ) dan Zat dalam manifestasiNya bergantung kepada Syuyunat.

Syuyunat masuk dalam Ilmu sebagaimana mereka berada dalam Zat. TAQDIR ialah ukuran dalam Ilmu. Ukuran bergantung kepada Syuyunat. Yang terzahir keluar hanya ALAT ( Agent ) dan BUKAN PELAKU.

HAQ CINTA menzahirkan menurut kehendak A’yanNya dan membentukkan RUPA RUPA mereka dalam IlmuNya dan menzahirkan KELUAR. Proses ini berterusan selama-lamanya.

DIA menjadi cerminNya sendiri dan mempamirkan diriNya dan memerhatikan diriNya dan menikmati pemerhatian itu dan tidak ada yang lain ( ghayr )

IRADAT adalah dalam Allah. Manusia TIADA IRADATNYA sendiri. KUDRAT ( Kuasa ) bergantung pada Wujud. Yang tidak ada tidak mempunyai Kuasa. Manusia pada hakikatnya tidak wujud dan TIDAK BERKUASA.

Allah menjadikan anda dengan IRADATNYA dan IradatNya itu terzahir dalam anda. Dengan itu Allah Berfirman mengesahkan kenyataan ini :-

As-Sifat : 96

Allah menjadikan kamu dan perbuatan kamu.

QADAR terdiri daripada Bakat Bakat diriNya yaitu A’yan dan QADHA adalah PerentahNya kepada bakat bakat atau A’yan untuk menyatakan diri mereka pada tempat dan masa yang ditentukanNya.

QADHA tertakluk kepada ILMU Allah yang kekal dan Ilmu yang kekal tertakluk kepada A’yan dan A’yan dalam keadaan terpendamnya ( sabelum masuk dalam Ilmu ) ada dalam Zat.

Tiap tiap sesuatu meminta untuk dizahirkan dengan lidah bakat bakatnya dan Allah memperkenankannya .

Al-Mukmin : 60

Serulah Aku dan Aku akan jawab kamu.

Sabenarnya Zat Allah dengan Sifat SifatNya menzahirkan DiriNya dengan DiriNya. DiriNya sendiri menzahirkan DiriNya bukan yang lain kerana yang lain tidak wujud.

Salik melihat semua agama adalah satu.
Sesungguhnya Aku beragama dengan agama tuhanku yang satu.

Next entry.......................TANASUKH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan