Khamis, 1 Julai 2010

PENGANTAR ILMU HAKIKAT YANG DIWARISKAN Oleh : Fakirabdillah....ENTRI TIGABELAS ( 13 )



KAMUS SUFI anda ..............tiada dalam entri kali ini

Sambungan dari entri 12.

Wujud Zat Allah adalah Hakikat Batin segala yang maujud sehingga semua dan segala yang ada di Alam Maya ini sekalipun sebutir atom tidak sunyi dari wujud ini.

Dari segi hakikatnya ( kunhi ) Wujud tersebut tidak mungkin dikenal oleh sesiapapun . Dan Wujud itu ujud dengan penuh sempurna. Ada dua kesempurnaan :-

Pertama : KESEMPURNAAN ZAT ( Al-Kamal Adz Zati )

Yaitu Penampajan Tuhan atas DIRINYA dengan DIRINYA dalam DiriNya untuk DiriNya yang tidak memerlukan Alam Semesta ini

Kedua : KESEMPURNAAN NAMA ( Al-Kamal Al-Asma’i )

Yaitu Penampakan Tuhan atas DiriNya memandang ZatNya dalam penampakan penampakan LAHIR ( Ta’ayyunat Kharijah ) yakni Alam Semesta dan segala isinya. Kesempurnaan ini bergantung kepada Alam Semesta.

HURAIAN

Gagasan ( perkara-perkara ) diatas merupakan TITIK SENTRAL Ajaran MERTABAT TUJUH – Ibnu Arabi dimana manusia dikatakan KENYATAAN ALLAH YANG KEMUDIAN SEKALI.

Enam Mertabat yaitu Mertabat Kedua hingga Mertabat Ketujuh adalah MERTABAT NYATA atau Mertabat DHUHUR.

Pada Mertabat Wahdah & Wahidiyyah Tuhan telah menampakkan DiriNya dalam RUPA HAKIKAT MUHAMMAD & HAKIKAT INSAN.

Pada Mertabat Alam Arwah, Mertabat Alam Ajsam & Mertabat Insan, Allah telah menampakkan DiriNya dalam rupa ALAM LAHIR.

Ajaran diatas adalah AJARAN ASAS IBNU ARABI.

Menurut Syeikh Abdus Samad Palimbani ajaran diatas ( Mertabat Tujuh ) juga merupakan Intisari Ajaran Tauhid Peringkat Tertinggi Imam Al -Ghazali yang umumnya dirujuk sebagai Tasauf Sunni Al-Ghazali.

Saudara pembaca yang di-Rahmati Allah,

Ajaran Mertabat Tujuh boleh juga dilihat dari segi makam makam atau tingkatan tingkatan Nafsu jika kita mahu melihatnya dari sudut perlaksanaan dan penghayatan Syariat Islam.

Mengikut Imam Al-Ghazali kemuliaan manusia terletak pada kemampuannya Mengenal Allah dengan HATI atau QALBUNYA.

Marilah kita mulakan dengan memahami apakah yang dimaksudkan dengan kalimah HATI atau QALBU itu.

HATI atau QALBU itu ialah JISIM yang halus yang dibangsakan kepada Allah , yang mengetahui akan Allah. Ianya ialah sejenis wujud immaterial yang merupakan landasan bagi DIRI SADAR manusia yang mengenal hakikat hakikat diluar imajinasi dan cakupan akal.

HATI atau QALBU juga disebut sebagai RUH – JIWA – NAFS – AKAL yakni wujud spiritual.

Ruh Manusia telah memilikki wujudnya yang lebih “real” disisi Allah dan telah Mengenal Allah sebelum ditiupkan kejasad seseorang manusia itu.

Sementara itu harus kita ingat seseorang itu memilikki ruhnya sendiri. Ini disebut sebagai RUH PERSAORANGAN. Ianya ( Ruh Persaorangan itu ) adalah DIFERENSIASI dari IBU RUH ( Nur Muhammad ). Ianya juga dikenali sebagai Ruh Manusia yaitu RUH SUCI dari PERCIKAN NUR ALLAH YANG AZALI.

Asalnya dari Allah dan kembalinya juga kepada Allah. Asalnya SUCI dan kembalinya wajarlah satelah disucikan. Proses menyucikan ruh ini adalah aktiviti utama Ilmu Tarekat atau Ilmu Jalan Menuju Allah dengan melalui proses penyucian tingkat demi tingkat hingga mencapai tingkat NAFSU MUTHMAINNAH.

Tingkat Tingkat Nafsu yang bermula dari Tingkat Nafsu Ammarah hingga Tingkat Nafsu Al-Kamilah inilah yang akan dibicarakan seterusnya didalam entri akan datang InsyaAllah.

Bersambung......................Nafsu Ammarah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan