Jumaat, 16 Julai 2010

PENGANTAR ILMU HAKIKAT YANG DIWARISKAN Oleh : Fakirabdillah....ENTRI DUA-PULUH DUA ( 22 )



Salam saudara pembaca yang di-Rahmati Allah

Satelah dua entri yang diharap bermunafaat kepada saudara semua, kita sambung semula Entri dari manuskrip Pengantar Ilmu Hakikat Yang Di-wariskan karangan saya sendiri dengan Kudrat & Iradat Allah jua pastinya.

....................................................................................

ALAM BADAN = ALAM – i – AJSAM

Raja Agung ( Allah ) dalam pintu kuat berkunci DENGAN MEMAKAI PAKAIAN ADAM keluar menzahirkan DIRINYA dari Perbatasan Pertama hingga keperingkat habuk.

FirmanNya :-

Aku adalah harta ( perbendaharaan ) yang tersembunyi . Aku suka diketahui dan Aku jadikan Alam supaya Aku diketahui.

Zahirnya umpama biji benih tersembunyi didalam pokok dan pokok itu pula tersembunyi didalam biji benih.

Wujud kita adalah bayangan ( reflection ) WUJUD DIA. Pandangan kita adalah bayangan PandanganNya. Apabila saya memerhati NAFS ( Diri ) saya Allah memerhati ZatNya.

ZAT dan NAFS ( diri ) adalah dua nama bagi hakikat yang SATU dan yang sama.

Sayyidina Ali rda

Aku kenal Allah dengan Allah . maksudnya :-

Allah diketahui oleh DiriNya sendiri kepada DiriNya tanpa diselangi oleh yang lain. ( ghayr )

As-Fusilat : 53

Allah Menyaksikan segala sesuatu , maksudnya :-

Yang Diketahui dan Yang Mengetahui adalah sama. Barangsiapa mengetahui Allah, dialah Allah.


Al-Araf : 143

Engkau tidak boleh melihat Aku : maksdunya,

Yang lain ( ghayr ) tidak ada wujud dan dengan itu tidak ada yang melihat.
Allah Yang Melihat dan ghayr buta sebab ghayr itu kosong.

Semua benda adalah gelap. Pelihat melihat dengan adanya cahaya. Wujud benda benda dipinjam dari Wujud Allah. Dia Yang Melihat dan Yang Dilihat. Anda hanya Adom ( kosong )

KESATUAN adalah Hakiki. Ranyak adalah sangkaan atau anggapan sahaja.

Kita adalah bentuk dan hakikat kata ialah Allah. Allah itu NYAWA ALAM dan Alam itu adalah BADAN. Inilah KEESAAN dan yang lain itu adalah omong omong kosong belaka.

Membimbing pada JALAN YANG BENAR dan PADA JALAN YANG SESAT adalah diibaratkan berkait dengan Muhammad & Iblis tetapi kedua-duanya adalah Sifat Allah itu sendiri, satu Sifat bernama Muhammad dan satu Sifat lagi bernama Iblis.

-Dengan mengetahui DiriNya Dia memuji DiriNya dan menjadi Muhammad
- Dengan menuding DiriNya daripada DiriNya , Dia menjadi ghayrNya sendiri, menguruk DiriNya dan lari daripada DiriNya sendiri lalu menjadi Iblis bergelar Syaitan.

Satu dapat Rahmat dan satu lagi mendapat Kemurkaan dan ini adalah keadaan yang kekal.

Al-Anbia : 107

Tidak kami utus engkau ( Muhammad ) kecuali sebagai pembawa Rahmat sekalian Alam.

As-Shad : 78

Laknatku padamu sehingga kehari Penghitungan.

Tiap tiap syans ( bakat ) ada mempunyai rupanya yang khusus dan tidak didapati pada lain lain syans.

Apabila syans itu masuk dalam Ilmu ia menjadi A’yan Kharij ( kalimah Allah ) atau objek. Banyak A’yan dizahirkan tidak mengganggu Esanya Zat. Saperti banyaknya jag ( jug ) atau mangkuk yang berasal dari tanah liat yang satu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan