Ahad, 13 Jun 2010

KEKELIRUAN BIASA YANG AMAT BAHAYA.....



Salam saudara muslim yang di-Rahmati Allah

Marilah kita sama-sama bermohon agar Allah memilih kita sebagai hamba-hambaNya yang dianugerahkan Ilmu Tauhid yang dapat MELINDUNGI kita dari mensyirikkan ALLAH , satu dosa yang tidak diampuniNya.

Dalam mempelajari Ilmu Hakikat ini, saperti yang fakir pernah juga alami dahulu memang Allah akan menduga kita dengan pelbagai kekeliruan.

Kekeliruan biasa yang amat bahaya ialah MENGAKU DIRI kita yang manusiawi ini sebagai Allah...dalam menyalahfahami konsep MENG-ESAKAN Allah.

Maka teruslah belajar dengan pertamanya mencampakkan kedalam laut dalam fahaman keliru itu terlebih dahulu. Mohonlah Ilmu yang benar dari Allah sendiri...mohonlah kepada Allah agar memberi Taufik & HidayahNya secara berterusan. Mohon jangan tidak memohon kerana kesombongan yang nyata..atau kerana suka bertuhankan manusia.

Berikut fakir turunkan nota muzakarah yang fakir ambil dari laman forum sdra osman hadi ...internatebest untuk renungan saudara sekalian. Selamat membaca.

Fakir.............................................................................

NOTA MUZAKARAH......Laman Web Internatebest –Osman Hadi.
KEKELIRUAN BIASA YANG AMAT BAHAYA.

PERSOALAN ..dari Sharpshooter.


Salam sdra ,Terima kasih atas tunjuk ajar sdra ku, penjelasan sdra ini pernah saya terbaca dlm laman wed fakir...

Dan penjelasan itu kalau ikut pemahaman saya ia lah...kita ini tuhan...( Allah ) tidak perlu lakukan semua rukun islam...dan tak perlu memohon keampunan dari Allah, sbb Allah itu adalah kita sendiri...

Soalan saya sdra :-

Kenapa Nabi kita Mohammad S.A.W...Seorang Rasul ALLAH...masih juga melakukan rukun Islam...Maksud saya melakukan solat,puasa dan sebagainye...kalau la itu semua tidak benar...maka Nabi s.a.w itu, penipu la...pura2 lakukan itu semua...sila tolong jelaskan sdra untuk meyakin lg hati ini...terima kasih

PERCUBAAN MENJELASKAN...
Oleh fa
kir.

Salam sdra sharp shooter. Saya minta jutaan maaf ...kerana nampaknya sdra dlm kekeliruan yang amat sangat. Nauzubillah.

Pertamanya manusia bukan Tuhan ,,manusia adalah hamba Allah. Yg bersifat Ketuhanan itu ialah Zat Allah yang meliputi tubuh kita...yaitu nyawa kita . Inilah yang disebut sbg DIRI SEBENAR atau INSAN.

Manusia = Tubuh + Nyawa. Nyawa itu = ROHKU Allah. Selagi kita masih manusia ( i.e masih hidup & berperangai sbg manusia ) kita ini hamba dan wajib lakukan Rukun Islam seperti solat, puasa dsb...Walau macam mana tingginya ilmu kita ..kita kena buat segala hukum hakam yg dijelaskan dalam ilmu syariat yg termaktub dalam rukun iman & rukun islam spt yang diajar oleh Baginda Rasul.

Yang menuduh baginda Rasul saperti yang sdra sebut itu ialah orang kafir yang memusuhi Islam sejak dahulu kala lagi. Orang muslim tidak akan sekali-kali berkata begitu.

Kalau ada yang mengajar tak usah buat Rukun Islam ...jangan dekati lagi org itu jelas SESAT.

Perkara sesat sebegini tidak ada dalam Ilmu Hakikat. Kalau ada yang mengatakan begitu itulah FITNAH paling besar. Ilmu hakikat mendukung ilmu syariat sebagai asas atau foundationnya. Ilmu Hakikat berlandaskan Nas yaitu Al-Quran & Hadith. Ilmu Hakikat juga selari dengan Hukum Akal atau Aqli.

Ilmu Hakikat tidak mengajar orang meninggalkan syariat...ilmu hakikat mengajar orang mengenal Allah melalui mengenal diri..sebab itulah kita kena belajar mengenal diri kita UNTUK MENGENAL ALLAH. Kenapa kena kenal diri ..sebab itulah yang diperentahkan Allah untuk kita lakukan.. Ada dalil dalil naqli & dalil aqlinya....

Nauzubillah ..sdra sharp shooter....janganlah keliru sebegitu .....dalam laman web fakirabdillah pun tak ada disebut begitu...yakni seperti yang saudara sebut didalam soalan saudara itu....manusia itu Allah ..disebabkan dia Allah ..tidak payah lagi buat Rukun Islam......Nauzubillah ...tiada yang ditulis begitu dan tiada yang dimaksudkan begitu.

Yang hendak disampaikan ialah Ilmu Mengenal Diri atau Ilmu Hakikat itu ialah ilmu agama Islam peringkat khusus atau tingkatan salepas ilmu syariat...macam sekolah ..lepas sekolah rendah kita meningkat ke peringkat sekolah menengah ..dan seterusnyalah hingga keperingkat PhD.

Yang saya sarankan ialah walaupun dalam ilmu syariat tidak ada dimasukkan bab Awaluddin Makrifatullah sebagai satu Rukun diadalam Rukun Islam orang awam, sebab pada ketika itu kita masih lagi diperingkat asas..maka satelah melepasi peringkat asas itu eloklah kita meningkatkan lagi ilmu dan amal kita keperingkat yg lebih tinggi iaitu belajar Ilmu Hakikat dan mengamalkan Tauhid Wahdaniatullah.....

Itulah hujah saya mencadangkan agar kita masukkan ibadah mengenal Allah ini sebagai rukun pertama kita sebagai orang islam ..rukun ini menjadi panduan hidup kita dalam dunia ini...jika kita tidak jadikan rukun hidup kita sbg org islam maka kita tidak akan berusaha utk kenal Allah yg kita sembah.....

Dalam Ilmu Hakikat kita kena pelajari apa yang dikatakan manusia dan apa yang dikatakan Tuhan itu ....Bab manusia kita tumpu untuk dapat tahu apakah yang dikatakan Nyawa itu dan apa kaitan atau hubungan nyawa dengan Zat Allah yang menciptakan seluruh alam dan seluruh makhluk khasnya diri kita sendiri sebagai manusia.

Ilmu Hakikat ini bukanlah pula ilmu yang baru ...yang sengaja kita buat buat atau cipta..Ianya ialah intipati utama Ilmu tasauf ....ianya adalah ilmu yang diajar oleh Nabi Muhammad secara khusus kepada para sahabat....tidak diajar secara umum kpd semua peringkat umat islam ketika itu sebab ramai yang baru islam...

Jadi ramailah ulamak ulamak yang dilahirkan Allah dalam bab Ilmu Hakikat ini. Di Nusantara ini antara ulamak yg terkenal ialah Hamzah Fansuri, Abdus Samad Palimbani, Daud Patani , Tok Kenali dan ramai lagi.

Saya nak ulang lagi ...ASAS ILMU HAKIKAT ialah ILMU SYARIAT...sekali lagi Asas Ilmu Hakikat ialah Ilmu Syariat. Macam asas sekolah menengah ialah sekolah rendah. Kita tidak boleh terus masuk tingkatan satu sahaja sebelum lulus UPSR..tidak boleh ambil UPSR kalau tak melalui darjah satu hingga darjah 6. Gitu jugalah tiada universiti yg terima budak lulus UPSR untuk mengikuti kursus peringkat Ijazah.

Dan saya nak ulang lagi HANYA ORANG GILA MENGAKU DIRINYA ALLAH selagi dia masih manusia.

YG BERSIFAT KETUHANAN ialah NYAWA bukan Nyawa + Jasad bergelar manusia. Nyawa itu bersifat Ketuhanan atau disebut sebagai Al-Latifah Rabbaniah.

Nyawa itu memang ada memilikki Sifat 20 Allah tetapi yg nampak jelas cuma 7 Sifat Maani sahaja sebab sifat Maknuyahnya dibalut oleh Allah dengan beberapa lapisan balutan cahaya yang disebut sebagai lapisan lapisan nyawa spt ruh ruhani, ruh jasmani dan sebagainya.

Selagi lapisan itu tidak ditembusi selagi itulah manusia itu tidak akan nampak atau merasai kehebatan sifat sifat Maknuyah itu. Usaha menembus lapisan inilah yang cuba dibuat manusia melalui pelbagai amal ibadah spt zikir, wirid , sembahyang wajib sunat, puasa dan sebagainya.

Saya nak jelaskan juga jika nak belajar Ilmu Hakikat wajib dulu belajar sefer sefernya. Antara sefer wajib ialah SIFAT WAJIB ALLAH yang 20 itu dan kaitan sifat 20 itu dengan diri kita sebagai manusia, kedua belajar maksud HAUQALAH yg sebenarnya, ketiga belajar maksud nafi & isbat, keempat belajar maksud tiada nafi tiada isbat dan bab bab seterusnya.

Amal yang digalak utuk dilakukan selain amal ibadah rukun islam ialah berzikir dan bertafakur...bab inilah yang diajar oleh pemilik laman blog ini sdra osman dan para rakannya . Saya cuma ahli baru yg selari dgn fahaman brader osman ..saya bukan murid dr bagindo muchtar sbb saya tidak berpeluang menemui beliau...tetapi saya berpegang kpd apa yang diajarnya spt brader osman & rakan rakannya.

Jika sdra sharpshooter betul betul ingin faham ..untuk mendapatkan asasnya ...sila baca berulangkali...manuskrip Pengantar Ilmu Hakikat & Manuskrip Wahdaniatullah yang telah diposkan didalam laman blog fakirabdillah. Download, print dan baca berulang kali ...mmg pada peringakat awal kekeliruan sebegini akan berlaku...ianya adalah satu proses biasa yang amat bahaya.

Jika tak faham lagi , carilah orang yang faham spt pemilik laman ini utk bertanya dan bermuzakarah.

2 ulasan:

  1. sharpsooter.. dia xfhm tu.. lepas tu cuba nak fhm. tp xfhm fhm.Allah tu berkata tanpa suara atau bunyi.sucinya Allah tanpa bunyi dan suara. ilham tu perantar'n nyawa dh roh.. kalau sharp shooter mengaku tuhan.. dah mcm kisah firaun la jwbnya.klu manusia semua mengaku Allah banyak lah suara suara Allah .sedangkan Allah tu esa..

    BalasPadam
  2. As salam tuan.. saya mencari guru seperti tuan didalam saya mencari ilmu mengenal allah.. sudikah tuaN menjadi guru . Tuan bole email saya di iskandarler@yahoo.com

    BalasPadam