Khamis, 10 Jun 2010

HAUQALAH itu adalah KENYATAAN...



Sebaik sahaja kamu dilahirkan oleh ibu kamu, ayah kamu akan mengazankan kamu jika kamu lelaki atau mengqamatkan kamu jika kamu perempuan. Kerana apa ? Kerana ini adalah amalan orang Islam. Sebab lain ? Ask your father O. K !!

Barangkali inilah caranya ayah kamu ingin mengucapkan ribuan terimakasih kepada Tuhannya kerana mengurniakan kamu sebagai anaknya.

Akal mengatakan bahawa ketika diazankan / diqamatkan kamu memang tidak mengerti apa apa yang dilaungkan oleh ayahmu itu. Yang kamu tahu selepas keluar dari kegelapan perut ibu ialah menangis ...aaa ..aaa..iii.aaa.iii uuu.. Yang menangis itu kamu. Kenapakah kamu menangis ? Gembira atau dukacita ? I do not know ..it was you who cried, not me ....so ask youself O.K !! No no I cried too ...

Dengan cepatnya , kamu berterusan membesar, dari bayi menjadi kanak kanak dan dari kanak kanak menjadi remaja dan terus dewasa. Kamu pasti akan jadi tua ..dan pasti akan kembali ketempat asalmu ..ya dari mana kamu datang ..kesitulah kamu akan kembali . Do not beleive me ..cause you will be send to the burial ground..they call it kubur . Is that the place where we came from ?

Pendek kata dari saat awalmu dilahirkan hinggalah kehari ini kamu selalu sahaja didendangkan dengan AZAN. Kamu mesti telah belajar apa yang patut kamu lakukan ketika mendengar azan dan kamu tentunya tahu kenapakah azan itu dilaungkan atau disuarakan oleh orang yang bergelar BILAL.

Apabila bilal melafazkan kalimah azan satu persatu bibirmu bergerak mengikut lafaz lafaz azan itu melainkan satu ayat dimana kamu entah sebab apa tidak mengikut tapi menjawab dengan ayat yang lain bunyinya. Ayat ini dikatakan sebagai HAUQALAH

Lafaz yang paling penting antara kalimah kalimah azan itu barangkali ialah ucapan bilal untuk mengajak kamu sembahyang kerana kata bilal sembahyang itu ialah jalan kebahagiaan.

Kenapa pula ketika mendengar bilal mengatakan MARILAH SOLAT..MARILAH SOLAT ..kamu MENJAWAB . Apakah yang kamu jawab ? Kenapa kamu menjawab ? Kenapa tak ikut saja kalimah Marilah Sembahyang...Marilah sembahyang itu ?

Kamu menjawab ...seruan bilal itu didalam bahasa Arab. Kata kamu La Haulawala Quwwata Illa Billah .

Kalau kamu memilih untuk menjawab didalam bahasa Melayu kamu , maka bunyinya ialah : Tiada dayaku / kuasaku melainkan dengan izin & daya / kuasa Allah. Oleh kerana ketika itu kamu hendak sembahyang maka maksud kamu barangkali adalah seperti ini : Ya Allah tiada daya / kuasaku untuk menyembah engkau melainkan kau izinkan aku dan engkau berikan kepadaku daya dan kuasaMu.

Jika inilah yang kamu maksudkan dan selepas itu kamu sembahyang, maka rumusan aku engkau sudah pasti mendengar jawapan dari Allah : Yes yes i now give you permission to pray and now i give you my power and energy . Please start your prayer.

If thats your answer you must be hell of a liar. Now ia am saying that :-

Atau kamu sebenarnya tidak mendengar apa apa dan kamu tidak merasa apa apa daya atau kuasa yang diserapkan Allah ketubuhmu. Kamu sembahyang juga sejak kecil ibu bapa kamu atau guru kamu telah menyuruh kamu sembahyang kerana jikalau tidak sembahyang berdosa besar. Sembahyang itu tiang agama. Jika tidak sembahyang maka tidak bertianglah agamamu.

Jika kamu fikirkan apa yang kamu jawab tadi secara mendalam kamu akan jadi keliru. Betapa tidak ! Kamu disuruh sembahyang tetapi bila tiba waktunya iaitu bila bilal azan kamu disuruh menjawab bahawa kamu tidak ada kuas atau daya tenaga untuk sembahyang !

Kamu akan lebih keliru jika kamu jumpa Ayat Al-Quran yang mengatkan bahawa sesungguhnya sembahyang itu sungguh amat berat sekali bagi orang yang mengerti dan kamu akan jadi takut bila kamu temui ayat Al-Quran yang mencela orang yang lalai dalam sembahyangnya..Celakalah orang yang lalai dalam solatnya ..dan neraka wail-lah tempatnya.

Are you confused ? No – Yes- its ok......I was very confused too ..until God give me the answer....continue reading....

Sebenarnya kata kata Hauqalah tadi ( yang disebutkan diatas ) tidak ada mengandungi kalimah IZIN. Yang demikian tidaklah boleh kita terjemahkan kedalam bahasa Melayu sebagai DENGAN IZIN ALLAH. Yang diFirmankan oleh Allah ialah TIADA DAYA UPAYA kita MELAINKAN DAYA UPAYA ALLAH JUA.

Disini aku katakan wahai saudaraku....bahawa kata katamu tiada daya kamu melainkan dengan KUDRAT ALLAH –lah kamu boleh sembahyang ( dan buat kerja kerja lain ) adalah kata kata yang benar atau aku katakan ITULAH KENYATAANNYA.

Adakah kamu percaya ? Pasti kamu percaya kerana ianya bukan kata kata ku tetapi kata kata atau Firman Allah. Mustahil Firman Allah tidak benar.

Aku katakan kepadamu wahai saudaraku...bahawa kata kata Hauqalah iti ialah salah satu Kalimah Tauhid yang menentukan IMAN kamu terhadap Allah. Kedudukannya kedua salepas Dua Kalimah Syahadah ...Ash Hadu Alla Ilaha Illallah Wa Ash Hadu Anna Muhammadur Rasullullah.

Aku katakan juga kepadamu ...bahawa itulah sebenarnya hakikatmu sebagai Insan. Kamu tiada daya, tiada kehendak, tiada melihat, tiada mendengar, tidak mengetahui , bisu malah tidak hidup pun melainkan.....

Yang Hidup, Yang Melihat, Yang Berkata-kata, Yang berkuas,Yang Berilmu, Yang Mendengar dan Yang Berkehendak itu ialah Tuhan kamu yang menamakan DiriNya sebagai Allah.

Sekarang apa pendapatmu ? Adakah kamu akui bahawa aku berkata benar ?

Sanggupkah kamu mengatakan dan mengaku bahawa kamu tiada daya, tiada kehendak, tiada melihat, tiada mendengar, tidak mengetahui , bisu malah tidak hidup ? dan mengaku dengan sepenuh pengakuan , penuh rela tanpa sebarang paksaan bahawa :-

Yang Hidup, Yang Melihat, Yang Berkata-kata, Yang berkuas,Yang Berilmu, Yang Mendengar dan Yang Berkehendak itu ialah Tuhan kamu yang menamakan DiriNya sebagai Allah ????

Jangan saudaraku ..jangan...jangan kamu cepat terpengaruh dengan tulisanku ini jika kamu belum faham apa yang sebenarnya ..ya yang sebenarnya. Nanti hanya bibirmua yang berkata hatimu tidak bersetuju. Bibir kata lain, hati kata lain.

Bibirmu berkata Tuhanmu Berkuasa atas segala sesuatu ...tetapi kamu pandai dan cerdik, kamu berjawatan besar kerana dulu kamu rajin belajar, kamu kaya sebab perniagaan kamu menjadi oleh kerana kamu bekerja siang dan malam dan PR-mu bagus sekali ..tidak ada apa yang kamu tidak boleh selesaikan.

Jika kamu mendapat sakit yang pelik, kamu percaya pada kata kata bomoh bahawa kamu disihirkan orang. Kamu sakit kepala , kamu kata dan yakin Panadol yang sembuhkan kamu.

Bila kamu mohon tanah wakil rakyat kamu tidak mahu beri sokongan sedangkan kamu adalah orang kuatnya....kamu marah dan merajuk dan mengumpatnya.

Saudaraku...jika kamu yakin kamu berkuasa ...orang lain juga berkuasa hingga kamu berkata “ kalau aku tidak tolong dia dulu...habislah dia jatuh bankrap..celaka betul dah kaya menyombong pulak tu “

......tidakkah ini dikatakan bahawa kamu sabenarnya TIDAK BERIMAN KEPADA ALLAH tetapi BERIMAN KEPADA MANUSIA ?????

Jadi ingatlah bahawa HAUQALAH itu adalah KENYATAAN yang benar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan