Jumaat, 11 Jun 2010

RINGKASAN KANDUNGAN KITAB TOK KENALI.....



RINGKASAN KITAB TOK KENALI..
Kasyaf Al- Haq.


Kitab ini adalah peninggalan Arwah Tok Kenali dan peninggalan Arwah Tok Selehong Kelantan yang dipelajari dari Syeikh Daud Al-Fatani yang ditinggalkan pula kepada satu-satunya murid beliau iaitu Tuan Guru Haji Mohd Yusof Cik Wook Banggol Chica , Pasir Mas, Kelantan. Kemudian diturunkan kepada anakndanya Haji Shaari Haji Mohd Yusof.

Kitab Tok Kenali ini , mengajak kita menyeberangi semapadan lautan hairan dan melewati batasan akal. Membicara rahsia ilmu yang tersembunyi disebalik huruf dan ilmu yang terselindung disebalik penghujung rasa. Menyingkap tabir Rahsia Allah yang tenggelam dilautan ghaib.

Kitab Makrifat adalah pengembaraan Ilmu Kalam, menuju binasa, fana’, zuk dan pengembaraan kalam menuju ILMU RASA. Ilmu Rasa adalah ilmu penamat segala pencarian. Ilmu Rasa adalah ilmu penyuluh kalbu, yang membawa Makrifat kepada Allah SWT.

Makrifat adalah penyuluh ilmu didalam terang, seumpama mata mencari kening, api mencari cahaya, masin mencari garam dan ilmu pencarian barang yang tidak hilang. Sungguhpun tidak hilang, dikejar semakin jauh, dipanggil semakin sayup, digali semakin dalam, dilihat semakin ghaib , yang akhirnya lemah akal dari berkata-kata.

Peninggalan Tok Kenali ini, adalah ilmu yang mudah difaham oleh semua. Ilmu Makrifat Tok Kenali yang tidak perlu kepada guru, segala kandungan jawapannya telah jelas dan putus dengan muktamad.

Disalin dari catatan dibelakang kulit buku Ilmu Makrifat Tok Kenali Kelantan.

Selamat membaca & selamat mencari Ilmu.


Fakirabdillah.

31 ulasan:

  1. salam, bang fakir,
    ada ke terterakat buku tu no tel / hp utk dihubungi utk membelinya, tq

    BalasPadam
  2. boleh beli dengan orangnye sekali...

    BalasPadam
  3. salam, itu dah kira ok lah. Taklah dikatakan kedekut

    BalasPadam
  4. buku ni diharamkan dan sesat, kembalilah kepada Islam yang sebenar follow Al Quran, hadith, kitab2 muktabar yang diperakui..kita semua akan mati

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  5. salam...
    saya da baca sampai habis semasa berkursus di suatu kem dulu... time p masjid je saya baca dalam 1/2 jam pon jadi la... dapat la beberapa muka surat sehari saya nk menganggis pon ade gak masa baca dulu... sedikit sebanyak baru saya kenali dan fafam amalan saya ... xxtau la pulak kitab ni sesat... saya nk dalil yg mengatakan kitab ni sesat! .. skarang rasa nye kt kedai susah cari... mana nk cari?

    BalasPadam
  6. Sesat kot mana tu....belum rasa. .. Dah kata pahit dah..pahit pon xpa...kadang2 boleh jd ubat...

    BalasPadam
  7. nak bagitahu nie...anak-anak muda..inilah ilmu yang sebenarnya...ilmu ketuhanan..mana boleh difikir dengan akal fikiran kita...hanya yang suci hanya dpt ilmu ini...mereka kata sesat...takut lahirnya tokoh2 tauhid terbilang..mat kilau, tok gajah,tokku paloh...dan yg lain2..semuanya dpt ilmu ketuhanan...mana boleh didapati dengan buku...buku karangan Hj. mohd yusof b. che wook...tidak sesat...yg mengharamkan itu sesat....ilmu ini diperolehi melalui ilmu ketuhanan...

    BalasPadam
  8. bantu saya. bagaimana saya ingin membeli buku ini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jika anda termasuk seorang penuntut maka saran sy khusus terhadap ilmu Ma'rifat, jangan mencari Bukunya tetapi carilah Ahlinya. Silahkan Anda berangkat ke Pulau Kalimantan. Di Kalsel dan Kaltim, ada yang Ahli pada Ilmu ini. Terima Kasih Wassalam....

      Padam
    2. Jika anda termasuk seorang penuntut maka saran sy khusus terhadap ilmu Ma'rifat, jangan mencari Bukunya tetapi carilah Ahlinya. Silahkan Anda berangkat ke Pulau Kalimantan. Di Kalsel dan Kaltim, ada yang Ahli pada Ilmu ini. Terima Kasih Wassalam....

      Padam
    3. Jika anda termasuk seorang penuntut maka saran sy khusus terhadap ilmu Ma'rifat, jangan mencari Bukunya tetapi carilah Ahlinya. Silahkan Anda berangkat ke Pulau Kalimantan. Di Kalsel dan Kaltim, ada yang Ahli pada Ilmu ini. Terima Kasih Wassalam....

      Padam
  9. VanRick; sila berhubung dengan Ustaz Hj Shaari di talian 019-4444713.

    BalasPadam
  10. barang siapa buta matanya di dunia maka butalah matanya di akhirat

    BalasPadam
  11. bantulah saya nak dapatkn tu buku,,,awak dr indonesia...bolehlah jauh2 di kirim....pin BB 26ee6ea4 contac person 0816673867

    BalasPadam
  12. pakcik,,makcik,,,uwak haji...mohon pencerahanya.....bolehlah saya dapati itu buku nak dalami.....manfaatlah buat saya...thanks...

    BalasPadam
  13. Jika mengaji tampa berguru.maka dya dipergurukan oleh saiton..wallahhualam

    BalasPadam
  14. Jika mengaji tampa berguru.maka dya dipergurukan oleh saiton..wallahhualam

    BalasPadam
  15. Syaitan itu gerak oleh Allah...harap faham...

    BalasPadam
  16. Jika seseorang hendak belajar ilmu ma'rifat tanpa berguru langsung dengan sumbernya, maka tidak akan ia memperoleh sesuatu yang diinginkan.
    Saran sy carilah guru yang benar-benar ahli pada bidang ini. Karena seorang guru ma'rifat itu tidak hanya mengenalkan akan sesuatu, tetapi ia akan selalu mengajarkan, membimbing dan melimpahkan ilmu kepada siapa yang dikehendaki-Nya. Carilah Guru yang Mursyid yang kemursidannya dapat dibuktikan melalui Nafas Keturunan yang tidak putus Mata Rantainya hingga kepada Baginda Nabi Muhammad Rasulullah saw. Wassalam.

    BalasPadam
  17. kalaw kita belum tau apa yang kita jangan dulu kita menilai, kenalilah dulu baru menilai. sudah 15 tahun lamanya saya mencari petunjuk tentang panutan untuk mengenal diri namun detik ini baru saya mendapatkan keterangan tentangnya.
    saudara2ku bgmna cara membelinya, saya harap bantuannya, 082290856420 nhe nomor saya. mohon bantuannya

    BalasPadam
  18. Assalamualaikum Kalau sesiapa tahu dimana boleh saya nak berjumpa dengan UstShaari saya teramat rindu denganya.Nak gilap betul2 permata bagi keluar air kembali .Kapada sahabat yg dikasehi maklum melaluai wsap saya 0133974484

    BalasPadam
  19. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  20. tuan mejarifinawang, ni saya cnp dpd post di atas : sila berhubung dengan Ustaz Hj Shaari di talian 019-4444713.

    BalasPadam
  21. Berapa lubang sdh kamu lalui ni?
    Masih jga sama tetap sedap !
    Tapi beza saiz!beza kedudukan dan reka bentuk paras rupa yng unik.
    Terkadang kelebihan layanan berbanding pemahaman.
    Sistem yng disalurkan hubungan yng penting berbanding yg kita lihat.
    Pengalaman yg kita rasai terlalu bnyk perbezaan.
    Siapa penyambung segala ilmu ? Adakah haiwan atau binatang ?
    Sedangkan haiwan tau kebenaran awal dari manusia !
    Sedangkan manusia sebahagian masih mencari kebenaran,
    Sedangkan pencarian masih dijalankan dalam nikmat kehidupan.
    Apapun yg di tinggalkan selaian bumi adakah tempat untuk menuntut sesuatu ilmu selaian ciptaan yng ada keberkatan yg kita nikmati iaitu BUMI,
    JANGAN LA MENUNTUT LUAR DARI PADA BUMI SEBAB TIADA KENIKMATAN YG MAMPU DI KECAPI.
    JANGAN LA MENUNTUT DILUAR BUMI SEBAB TIADA YG BERHASIL UTK DIMILIKI.
    JANGAN LA MENUNTUT SEBARANG PEMBELAJARAN SEBAB PANDANGAN MATA SERTA PANCAINDERA LAIN AKAN DAPAT MERASAI SECARA ADIL DAN SAKSAMA SEPERTI MAKHLUK LAIN YG HIDUP( INI LA SEBAIK-BAIK PENIGGALAN YG MASIH BERTAHAN DAN MASIH DIPELAJARI DALAM PEMBELAJARAN UNTUK MASA DEPAN AGAR NIKMAT DAPAT DIRASAI ,

    BalasPadam
  22. Tiada buku yg ku tinggalkan sprti buku2 anda.

    Cuma buku besar sy itu lah DUNIA YG KAMU DUDUKI ( DUHAI MANUSIA TOLONGLA PERLU BELAJAR LAGI ' BELUM PERNAH SY TENGOK ORG JOGING KELILINGI DUNIA. )

    BalasPadam
  23. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  24. Buku adalah hamba yg tidak sesat
    Manusia ja yg segelintir sesat ! Bukan sesat apa diorang cari bukannya buku serupa pun , tngok nikmat buku jarang manusia rasai .

    Org timur jarang tau
    Sdh tentu org afrika tidak kenal org bangsa timur walupun mencari buku dari hujung ke hujung dunia

    Tapi usaha org barat utk membawa buku hampir pelosok dunia ,jarang diingat dihafal atau diamalkan utk sebagai pedoman.

    BalasPadam
  25. Muka surat buku yg ada dgn sy
    Kira la helaian semua rambut makhluk yg hidup itu la sehabuk erti sikit ja ditingalkan kefahaman utk pengamal pencari ilmu agar tidak temberang atau takbur ! Klo sdh dpt rasa gegaran perlu sedar cerita yg tiada dibukukan ini tidak mau lagi banjir yg ada diceritakan dalam al quran. .

    BalasPadam
  26. Ilmu hakekat bukanlah sekedar cerita lisan di lidah saja, akan tetapi adanya pemahaman dan rasa diri bertuhankan ALLAH, karena jin dan manusia diciptakan adalah untuk mengenal/ma'rifat dan mengabdi kepada ALLAH, yang ZatNya laisakamislihi syaiun, akan tetapi kita dapat mengenal sifat-sifatNYA. Serangan kaum syareat terhadap kaum hakekat dgn tuduhan AJARAN SESAT sudah sejak lama terjadi, sehingga ilmu hakekat ini tidak muncul dikalangan generasi muda. Sesungguhnya ilmu hakekat ini akan lebih memantapkan lagi amalan bathin dalam kita bersyareat/amalan zahir dan bertharekat/jalan menuju Allah. Hanya.. sungguh disayangkan, masih didapatkan kelompok umat islam yang baru belajar ilmu hakekat dan ma'rifat sudah meninggalkan amalan syareat yang diajarkan nabi Muhammah SAW. Semoga para pencari Allah yang dituduh SESAT dapat ridlo dan tetap berserah diri seutuhnya kepada ALLAH TA'ALA yang menciptakan makhluk dan segala perbuatannya. Amin.

    BalasPadam