Rabu, 2 Februari 2011

MEMBICARAKAN PENDAPAT ORANG MENGENAI IBNU ARABI BAHAGIAN PERTAMA ---AJARAN IBNU ARABI ..ENTRI 1 disamping memahami ajaran & pendapatnya melalui Fusus

Salam saudara pembaca yang budiman,

Saudara sekarang sedang membaca tentang PEMIKIRAN IBNU ARABI melalui kitabnya FUSUS AL-HIKAM. Sehingga hari ini fakir masih gagal untuk mendapatkan terjemahan kitab tersebut didalam bahasa Melayu / Indonesia.

Sementara mencatatkan kandungan kitab tersebut didalam bahasa Inggeris, fakir bercadang untuk mencatatkan ulasan / pandangan orang lain mengenai Ibnu Arabi dan ajarannya SECARA BERSELANG-SELI.

Diawal entri POHON KEWUJUDAN ini fakir ada menyebutkan tentang pandangan ulamak Islam mengenai Ibnu arabi yang terbahagi kepada dua kumpulan, pertama yang menentangnya hingga menuduhnya sebagai ZINDIK dan yang kedua yang menyokong dan menjadi mengikutnya dan menganggapnya sebagai wali Allah yang agung.

Melalui entri entri berikutnya , fakir akan mengemukakan beberapa rencana yang ditulis oleh penulis penulis masakini mengenai Ibnu Arabi dalam TIGA BAHAGIAN. Yang pertama artikel artikel yang menjelaskan tentang penadapat dan pandangan IBNU ARABI Bahagian Dua artikel artikel pihak penyokong ( Pro Ibnu Arabi ) dan yang ketiga artikel artikel yang menolak pandangan dan pendapat Ilmuan ini. ( Anti Ibnu Arabi )

Buat permulaan marilah kita baca bersama satu artikel yang dipetik dari lamanblog NANI NAHDIAH yang memberi ringkasan tentang ajaran ajaran Ibnu Arabi. ( pada entri salepas ini )

Seterusnya marilah kita baca satu kajian akademik yang diuasahakan oleh…DR Mohd Sani Badron (PhD) Fellow Kanan, merangkap Pengarah, Pusat Ekonomi dan Kajian Sosial, Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM )

Selamat membaca.........& Salam Takzim dari

Sifakir.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan