RAHSIA DI
SEBALIK RAHSIA
Badan kita ini merupakan tempat tersembunyinya roh. Manakala
disebalik roh pula, adalah tempat tersembunyi rahsianya Allah. Diri kita ini
menanggung dua rahsia.
Pertama menanggung rahsia roh, keduanya menanggung rahsia
Allah. Rahsia Allah tersembunyi didalam roh, manakala wajah roh pula
tersembunyi didalam dada-dada kita semua. Untuk mengintai kedua-dua wajah itu,
tiliklah kedalam diri kita sendiri. Apabila sifat roh telah dapat kita kenal
dengan rata, InsyaAllah kedua-dua rahsia wajah itu akan dapat kita kenal dengan
nyata dan rata ( jelas dan terang )
Setelah kita mengenal diri dan asal saja kita mengenal roh,
segala rahsia itu, tidak lagi menjadi rahsia.
Apabila kita sudah mencapai kepada tahap makrifat kepada
Allah, yang ghaib itu tidak lagi menjadi hilang, yang hilang tidak lagi menjadi
tanda tanya dan yang halus itu tidak lagi menjadi sulit.
Apabila matahari sudah mula menerbitkan sinar cahayanya. Kabus tebal yang menyelubungi kita, akan berlalu dengan sendirinya. Dengan berlalunya kabus diri, akan menjelmalah terang sinar wajah Allah, tanpa terselindung atau terdinding lagi, seterang hati mereka yang mengenal Allah.
Oleh kerana terlalu terangnya cahaya Allah pada wajah sekalian makhlok menyebabkan penglihatan kepada alam sudah menjadi kabur. Apabila pandangan terhadap makhlok sudah kabur dan lenyap, pandangan terhadap Allah, tidak lagi terselindung dan terhijab, dimana saja dialihkan pandangan kita, disitulah juga akan kelihatan wajah Allah besertanya.
Apabila matahari sudah mula menerbitkan sinar cahayanya. Kabus tebal yang menyelubungi kita, akan berlalu dengan sendirinya. Dengan berlalunya kabus diri, akan menjelmalah terang sinar wajah Allah, tanpa terselindung atau terdinding lagi, seterang hati mereka yang mengenal Allah.
Oleh kerana terlalu terangnya cahaya Allah pada wajah sekalian makhlok menyebabkan penglihatan kepada alam sudah menjadi kabur. Apabila pandangan terhadap makhlok sudah kabur dan lenyap, pandangan terhadap Allah, tidak lagi terselindung dan terhijab, dimana saja dialihkan pandangan kita, disitulah juga akan kelihatan wajah Allah besertanya.
Diri kita ini telah menjadi rahsia disebalik rahsia. Rahsia
kepada badan itu adalah roh, manakala rahsia kepada roh itu adalah Allah. Roh
tersembunyi disebalik wajah badan, manakala wajah Allah pula terselindung
disebalik roh. Kita ini banyak menyimpan rahsia ketuhanan. Apabila badan
boleh menyingkap tabirnya, maka kita akan dapat melihat roh,
Apabila roh pula menyingkap tabirnya maka Allah pula akan
kelihatan melaluinya. Barang siapa yang dapat merungkaikan kedua-duanya sekali,
akan kenallah ia kepada Allah.
Keikhlasan dan ketulusan iktikad hati orang makrifat dalam
memandang Allah itu, adalah dengan membinasakan pandangan terhadap makhlok,
sesuatu, benda dan terhadap diri kita sendiri,
Itulah caranya membawa kita melihat dan memandang
Allah. Dengan terang dan nyata, pada setiap apa yang kita nampak. Dengan
cara itu, ianya akan membuka pintu-pintu ghaib dan membuka kunci-kunci khazanah
ketuhanan yang belum kita ketahui.
Kunci pintu khazanah yang ghaib akan terbuka apabila diri
zahir memandang diri yang batin ( apabila badan mengenal roh = rasa-rasa yang
terasa dihujung-hujung jari ),
Apabila roh sudah mengenal dirinya sendiri ( apabila roh
mengenal roh ), itu tandanya kita telah mengenal Allah. Taala (makrifat)
MENCARI ALLAH
Mencari Allah itu bukan didalam gua, bukit, mesjid, surau dan
bukan di Mekah atau di negeri Cina,
Tempat mencari Allah itu, ada didalam diri masing-masing. Belajarlah mengenal diri (roh), agar Allah dapat kita kenal dengan terang dan nyata, Manakala tanggungjawab dan janji Allah kepada kita sebagai hamba-hambanya adalah tidak sekali-kali menganiayai hamba-hambanya.
Tempat mencari Allah itu, ada didalam diri masing-masing. Belajarlah mengenal diri (roh), agar Allah dapat kita kenal dengan terang dan nyata, Manakala tanggungjawab dan janji Allah kepada kita sebagai hamba-hambanya adalah tidak sekali-kali menganiayai hamba-hambanya.
Kita tidak perlu takut kepada Allah, kerana Allah itu maha
pemurah, maha pengasih dan maha penyayang. Tidak pendendam. Tidak pembohonh,
tidak pendusta dan tidak mungkur dengan janjinya dan tidak akan menganiaya
hamba-hamba nya, asal saja kita, tidak menyengutu, mensyarikatkan dan syirik
kepada Nya
Bagaimana Untuk
Menzahirkan Allah ?
Untuk menzahirkan Allah, adalah dengan cara membinasakan sifat
makhlok, termasuk perbuatan, nama, sifat dan zatnya. Apabila sifat maklok
sudah binasa, barulah sifat Allah terzahir, selagi ada sifat makhlok, selagi
itulah Sifat Allah tidak akan dapat kita zahirkan dan tidak dapat kita
pandang.
Setelah semua makhlok yang bersifat baharu ini dibinasakan
dan dikembalikan kepada Allah, barulah dengan sendirinya sifat Allah itu akan
terzahir dipermukaan hati kita. Wajah Allah itu akan ternyata terlihat
dan terpandang oleh hati, apabila sifat makhlok telah bertukar wajah, dari
wajah makhlok kepada berwajah Allah.
Selagi adanya sifat diri kita dan selagi adanya sifaf
makhlok, selagi itulah sifat Allah tidak akan dapat dilihat, dipandang dan
tidak akan dapat terzahir dipersada Alam.
Seumpama Nabi Musa melihat kepada Bukut Thur Sina, apabila
sifat bukit yang dipandang itu masih terlihat berwajah bukit, wajah Allah tidak
dapat dipandang. Seolah-olah ianya terhijab dan terselindung disebalik sifat
bukit itu. Apabila sifat bukit yang dilihat itu tidak lagi kelihatan
berwajah bukit , sudah terlebur dan binasa, disitulah wajah Allah akan dapat
terlihat dan terpandang oleh mata hati kita.
Begitu juga apabila kita terserempak dengan harimau yang
garang, apabila kita masih beranggapan yang harimau itu bersifat haiwan yang
garang, kita akan berperasaan takut dan cemas.. Jika kita anggap / pandang
sifat harimau sebagai wajah Allah, yang sama dengan wajah-wajah sekalian
makhlok lainnya, sifatnya yang garang itu akan bertukar menjadi lemah.
Setelah sifat makhlok tidak lagi kelihatan pada pandangan
kita, barulah wajah Allah boleh dilihat dipandang dan digambarkan dengan
sejelas-jelas dan nyata melalui pandangan mata hati. Disitulah nantinya apa
yang kita pandang itu akan nampak Allah besertanya.
Selepas sifat makhlok terpadam, karam, dan hilang ghaib di
dalam wajah Allah, semua wajah makhlok yang kita lihat akan terpandang wajah
Allah.
Pandang pada sifat harimau, akan ternampak wajah Allah.
Pandang sifat bukit akan ternampak wajah Allah. Dan pandang pada sifat diri
kita sendiri akan terzahir wajah Allah.
Malahan Allahlah yang meliputi sekalian alam. Disitulah
nantinya barang kemana dan barang apa yang kita lihat, akan terpandang dan
terlihat wajah Allah besertanya.
Mengenal diri
itu, setelah tidak lagi tahu adanya diri. Mengenal Allah itu, setelah tidak
lagi tahu adanya makhlok. Ingatkan Allah itu, setelah tidak lagi tahu adanya ingatan kepada makhlok.
Tahu Allah itu, setelah tidak lagi tahu makhlok.
Adanya Allah itu, setelah tidak adanya makhlok.
Jika masih ada (wujud) perkara selain Allah, itulah
mereka-mereka dalam berkedudukan syirik. Syirik itu adalah dosa yang tidak
diampun oleh Allah.
Oleh itu jauhilah syirik dengan membinasakan
makhlok ! Setelah makhlok binasa, itulah tanda Allah itu Esa, setelah Esanya
Allah itu, barulah terzahir dan ternyatanya Allah Taala dipersada alam
Ingat kepada Allah, setelah lupa kepada Makhlok. Selagi ingatan
kita masih ingat kepada makhlok, itulah tanda kita lupa kepada Allah.
Inilah sebenar-benar pengertian ingat (zikir) kepada Allah.
Ingat kepada Allah itu, seumpama diri diwaktu tidur. Dikala kita sedang tidur,
anggota mulut, akal, ikhtiar, kehendak dan seluruh anggota jasad kita juga
turut lupa kepada makhlok.
Lupa
kepada makhlok, itulah cara dan kaedah ingat kepada Allah
"Allah
menggengam roh ketika mati dan ketika tidurmu" Az-Zumar : 42
Setelah kita berjaya berserah diri semasa belum tidur,
bilamana diketika sedang tidur, dengan sendirinya kita dikatakan selamanya
dalam keadaan berserah diri. Apa lagi diketika jaga.
Sebenarnya diri kita ini adalah tergantung dan terserah kepada Allah Taala. Apabila kita telah sampai ketahap penyerahan yang hakiki / sebenar ianya akan diri kita kosong / fana' dan kosong itulah sebenarnya diri kita.. Selagi belum jadi kosong / fana', itu bukan diri... Belum kenal diri. Jika belum kenal diri, manakan bisa mengenal Allah
Sebenarnya diri kita ini adalah tergantung dan terserah kepada Allah Taala. Apabila kita telah sampai ketahap penyerahan yang hakiki / sebenar ianya akan diri kita kosong / fana' dan kosong itulah sebenarnya diri kita.. Selagi belum jadi kosong / fana', itu bukan diri... Belum kenal diri. Jika belum kenal diri, manakan bisa mengenal Allah
Sebutan Nama Allah yang kosong ( tanpa kehadiran rasa ),
adalah permainan bibir yang kotor, sesat lagi menyesatkan. Allah itu wujud (
ujud dan maujud pada segala sesuatu ) kenapa ingatan kepada Allah, tidak dapat
dizahirkan melalui sesuatu?
Firman Allah yang
bermaksud :-
"Mereka mengatakan dengan mulutnya barang yang tiada
didalam hatinya. Dan Allah lebih mengetahui dari apa yang mereka
sembunyikan"
Berzikirnya kebanyakan kita hanya menyebut-nyebut nama Allah
dengan mengira jumlah sebutan itu. Ingat / zikir kepada Allah bukan sekadar
menyebut nama Allah, sekadar menyebut nama Allah budak seusia 3 tahun pun
boleh, malah burung tiong yang diajar untuk menyebut nama Allah pun boleh..!
Zikir atau ingat kepada Allah itu hanya akan diterima Allah,
bila ianya terkeluar dari bibir mereka-mereka yang mengenal Allah. Bila
perkataan "Allah" terkeluar dari mulut orang yang tidak mengenal
Allah ( jika guna pembesar suara sekalipun ) ianya tidak mendatangkan apa-apa
makna
Cintai makhluk kita akan kecewa, cintai Allah kita tak akan kecewa buat selama-lamanya...
BalasPadamuntuk edisi lengkap beli saja kitab mengenal diri dan mengenal allah dari hj saari penyusun kitab makrifat ok kenali(makrifattokkenali.com). Rm 126 untuk 2 buku tu.100% sama dengan yang ada dalam blog ni sebab diambil dari buku tersebut
BalasPadambagaimana wajah allah seperti yg diterangkan diatas sedangkan dalam al quran telah menyebut allah swt bukanya diciptakan kalau buakan diciptakan bagaimana boleh ada wajah
BalasPadam