MEMBUANG SIFAT
ke-aku-an ( ego )
Iblis itu adalah kita, kita yang bersifat keberadaan diri
atau keberadaan sifat keakuan, manakala mereka yang bersifat ikhlas itu, adalah
mereka yang bersifat ketiadaan diri ( tidak ada diri ). Bila mana sudah tidak
ada sifat keberadaan diri, maka tidak ada lagi sifat keakuan.
Bilamana sifat keakuan atau sifat keberadaan diri itu sudah
tidak ada, mana lagi adanya iblis, mana lagi adanya syaitan! Bilamana
keberadaan diri telah tiada dari mana lagi datangnya godaan iblis atau syaitan
pada diri.
Yang dikatakan iblis itu, adalah apabila adanya sifat aku atau yang
masih adanya sifat keakuan ( masih ada
diri ). Bagi mereka yang tiada sifat keakuan dan tidak ada sifat diri, mana
lagi ada iblis dan mana lagi ada sifat goda menggoda!
Diri yang sudah hilang, sudah mati, dan diri yang sudah
binasa, apa lagi yang boleh iblis nak goda!. Setelah semuanya telah dipulangkan
kepada Allah, tidak ada apa-apa lagi yang tinggal, tersisa atau terbaki, apa
lagi yang hendak syaitan atau iblis goda?.
Apakah bodoh sangat iblis itu, nak menggoda orang yang sudah
mati. Iblis tidak sebodoh itu!. Sebenarnya iblis atau syaitan itu, adalah
dirimu sendiri! Iblis itu, adalah diri kita yang masih ada sifat diri dan yang
masih ada sifat keakuan.
Setelah tidak ada sifat keakuan, maka tidaklah adanya sifat
iblis dan syaitan! Maka akan menyusullah sifat ingat kepada Allah. Bilamana
sifat ingat kepada Allah telah mengambil tempat maka fana', baqo', lebur dan
binasalah sifat diri, dengan syaitan-syaitan dan dengan iblis-iblis itu sekali
akan binasa!
Bilamana sifat ingat kepada Allah telah meleburkan sifat
iblis, maka itulah yang dikatakan tahap "IKHLAS" mana mungkin orang yang
ikhlas dapat digoda iblis.
Orang ikhlas itu adalah orang yang dirinya sudah mati, binasa
dan hilang. Bilama diri sudah mati, hilang ghaib didalam wajah Allah, apa lagi
yang boleh iblis goda !. Apabila kita sudah berada didalam wilayah ikhlas (
alam mengenal diri ) tidak boleh lagi ada didalam diri kita sifat sombong,
takabur, angkuh atau bongkak, segala-galanya Allah.
MENGEMBALIKAN HARTA
ALLAH…
Hidup kita ini hanya menumpang harta Allah, dengan itu
kembalikanlah harta itu kepada Allah. Kita ini tidak ubah seumpama lembaga /
patung, jika tidak didukungi, ditunjangi, dipayungi dan tidak didirikan oleh
nyawa / roh, siapalah kita?
Untuk melihat roh yang bersemanyam didalam badan kita, kita
hendaklah membinasa, melebur, melenyap dan mengembalikan terlebih dahulu sifat
diri yang zahir ini kepada Allah, barulah disitu akan kelihatan dan akan
terpandang tuan yang empunya badan iaitu Roh.
Bagi yang tidak nampak diri rohani yang tersembunyi disebalik
jasad, maka akan jadilah sebagaimana yang berlaku kepada iblis,
Iblis ketika disuruh sujud kepada Adam, Ia tidak nampak
bahawa berdirinya Adam itu, adalah diatas dasar berdirinya roh. Yang menguatkan
pembinaan jasad anggota Adam itu, adalah roh.
Diketika itu iblis tidak dapat membaca hikmah atau rahsia Allah disebalik kejadian Adam. Itu sebabnya iblis ingkar.
Diketika itu iblis tidak dapat membaca hikmah atau rahsia Allah disebalik kejadian Adam. Itu sebabnya iblis ingkar.
Yang menyebabkan iblis itu dimurkai dan disingkirkan Allah
dari surganya, adalah diatas dasar sifat lupa iblis kepada roh Adam.
Bahawasanya yang mendiri dan yang menguatkan diri zahir Adam itu, sebenarnya
adalah roh, yang disebalik jasad Adam
Kunci Pembuka Hijab Ingat Kepada Allah
Kunci keramat untuk membuka hijab kepada Allah adalah dengan "Tidak ingat kepada selain Allah"
Kunci, petua, cara, kaedah atau jalan yang boleh membuka
hijab zulmat hati menuju cahaya ingat kepada Allah itu, adalah dengan cara lupa
kepada makhlok!
Cara untuk lupa kepada sifat makhlok itu, adalah dengan
mengembalikan semua yang bersifat kepada Allah!
Inilah juga kunci pembersih hati dari bersifat kotor. Dengan
cara berserah diri, diri akan menjadi bersih, selepas diri menjadi bersih ingat
kepada Allah akan datang sendiri !
BUANGKAN INGATAN kepada MAKHLUK – INGAT ALLAH
semata-mata
Ingat kepada Allah itu, setelah ingatan kita tidak lagi
terhenti atas sifat makhlok. Selagi ingat makhlok, ingat dunia dan ingat alam
benda, selagi itulah Allah tidak akan dapat kira ingat.
Setelah putusnya ingatan kita terhadap makhlok / diri,
disitulah baru wajah Allah dapat kita lihat, pandang, tengok dan dapat kita
ingat dengan jelas terang lagi nyata. Ingat atau zikir kepada Allah itu, hendaklah
sebagaimana berzikirnya makhlok-makhlik lain. Ingat / zikir kepada Allah bukan
sahaja makhlok manusia ! Malahan semua makhlok berzikir dan bertasbih kepada
Allah.
Tandanya makhlok lain dialam ini berzikir kepada Allah,
adalah melalui sifat patuh, sifat tunduk dan sifat taatnya kepada perintah dan
ketetapan yang telah Allah tetapkan.
Tanda ingat dan tanda berzikirnya makhlok alam kepada Allah
itu, adalah seumpama tidak ada hujan yang terbit dari bumi kelangit. Tak ada
bulan, bintang yang lari atau targelincir dari paksi pusingan galaksinya. Sifat
patuh, taat, akur dan tunduk itulah, tanda berzikir dan ingatnya makhlok alam
kepada Allah. Tanda ingatnya kita kepada Allah itu, hendaklah juga sebagaimana
ingatnya makhlok lain, iaitu dengan percaya, yakin, taat dan patuh kepada
ketetapan Allah !
Berzikirnya makhlok alam kepada Allah itu, bukan dengan cara
sebagaimana sebutan manusia. Berzikirnya makhlok alam itu, adalah dengan
menggunakan cara atau kaedahnya sendiri, iaitu dengan cara pasrah, berserah dan
terserah kepada Allah, atas segala ketetapan azali Allah.
Itulah cara atau kaedahnya berzikir, ingat dan bertasbihnya
makhlok alam kepada Allah Ta'ala . Seandainya kita sebagai makhlok manusia,
boleh berzikir dan bertasbih sebagaimana zikir dan tasbihnya alam semesta
kepada Allah, alangkah tinggi dan mulianya kedudukan zikir kita disisi Allah.
Sayangnya kebanyakan dari kita ingatkan / zikir Allah itu, hanya setakat
lafasan bibir yang selalu berdusta dan mungkir.
Amalan zikir / ingat kepada Allah itu, adalah amalan yang
teramat mudah dan teramat senang untuk diamalkan, tidak seperti payahnya mengamalkan
amalan-amalan lain.
Sayangnya dikeranakan terlalu mudah dan terlampau senangnya
kaedah ingat kepada Allah itu membuatkan kebanyakan dari kita lupa untuk
mengamalkannya.
INILAH YANG DIKATAKAN
HIJAB
CARA BERSERAH DIRI…
1. Sedar akan keberadaan wujud diri zahir dan batin kita.
2. Tanya dan soal kepada kesedaran itu wujud siapakah itu?
3. Tentukan jawapannya wujud Allah.
4. Tanda dan bukti penyerahan diterima, sudah tidak ada lagi wujud selain dari Allah yang dipandang, dirasa, dinikmati.
5. Sehingga yang memandang, yang merasa yang menikmati wujud itu Allah sendiri..
1. Sedar akan keberadaan wujud diri zahir dan batin kita.
2. Tanya dan soal kepada kesedaran itu wujud siapakah itu?
3. Tentukan jawapannya wujud Allah.
4. Tanda dan bukti penyerahan diterima, sudah tidak ada lagi wujud selain dari Allah yang dipandang, dirasa, dinikmati.
5. Sehingga yang memandang, yang merasa yang menikmati wujud itu Allah sendiri..
Bagi mereka-mereka yang mengenal, ingat kepada Allah itu
sudah cukup tercantum, cukup lengkap, cukup terkumpul, cukup terungkap dan
cukup terucap dengan hanya melihat alam.
Dengan hanya melihat dan memandang kepada kejadian alam
sekeliling dan dengan hanya melihat kepada kejadian alam dirinya sendiri, ianya
sudah lebih dari ingat dan sudah lebih dari berzikir, sungguhpun ucapan
zikirnya tidak terlafaz melalui bibir mulut.
Dengan hanya melihat alam baginya sudah lebih dari memadai
untuk dijadikan tujuan bagi ingat kepada Allah. Wajah Allah itu sudah cukup
termaktub dan sudah cukup meliputi pada wajah sekalian alam semesta. Itulah
tanda terbuka hijab !
Dengan hanya melihat dalil atau dengan hanya melihat bayang
(wajah kita), kita sudah dapat mengenal dan dapat mengingati tuan yang empunya
bayang ( tuan yang empunya wajah ).
Tuan yang empunya bayang itu tidak perlu menzahirkan dirinya
sebagaimana rupa bentuk wajahnya yang asal, cukup dengan hanya memperlihat dan
menzahirkan dirinya melalui bayang wajahnya sahaja, sudah memadai dan sudah
lebih dari cukup, bagi mereka-mereka yang mengenal Allah
Biarpun melalui bayang wajahnya, kita akan tetap dapat
mengenal Allah dengan sejelas-jelas dan senyata-nyatanya,
Wajah Allah yang hakiki
itu, terzahir beserta dengan wajah makhlok! Bagi yang nampak makhlok, maka
nampaklah Allah ! Wajah Allah itu dimana-mana. Sebagaimana firman "Barang
kemana engkau mengadap, disitulah wajah Aku"
Bayang dengan empunya bayang itu sebenarnya satu (sama).
Seumpama perkara nafi dengan perkara isbat.
Sungguhpun nafi itu bukan isbat dan tiada lain darinya!
Perkara nafi dengan isbat itu, tidak boleh bersatu dan juga tidak boleh
berpisah. Barang siapa memisahkan antara nafi dan isbat, itulah sejahil-jahil
umat Muhammad.
Seumpama samanya antara bulat air dengan bulatnya pembentong.
Cuba tuan-tuan tilik diri tuan-tuan sendiri dihadapan cermin besar.
Apakah sama tuan yang menilik dengan tuan yang ditilik!.
Pernahkah wajah tuan-tuan itu, berbeza dari yang tergambar didalam cermin? atau
bayangan rupa paras tuan yang didalam cermin itu berbeza dari wajah tuan yang
asal ?
Jika jawapannya memihak kepada tidak, yakinlah dan
percayalah, bahawa Allah itu sama dengan wajahNya. Manakala wajah Allah itu,
itulah makhlokNya !
Ya dengan syarat kita dan selain dari Allah sudah binasa,
tidak ada, lenyap ( fanafillah diganti dengan baqo'billah ) Jika masih rasa ada
kita dan selain dari Allah itu baru berada pada tahap ilmu...
Jika kita terhenti pada melihat makhlok, pandangan kepada
Allah akan terlepas.
Manakala jika kita
terhenti pada melihat Allah, akan terbatal, terpadam dan terbinasalah pula
pandangan terhadap makhlok. Pilihlah mana satu pandangan yang menjadi pilihan
kita.
ALHAMDULILLAH TERIMAKASIH ATAS PERKONGSIAN NYA
BalasPadammohon share ya bang omar
BalasPadam