Isnin, 16 Januari 2012

TUJUH LAUTAN....



LAUTAN NUR.

Lautan nur merupakan hijab atau ujian yang kedua akan kita temui didalam menjalani amal ibadat kita. Ianya merupakan alam cahaya yang penuh dengan keasyikkan pada ahli ibadat padanya banyak perkara yang sebelum ini tidak kita temui akan kita temui didalamnya, sehinggakan kita terlupa dan terlena dengan keadaan cahaya itu.

Yang perlu kita ketahui disini bahawa setiap orang yang membawa amalan atau ahli tharikat yang menuju jalan makrifat akan mengalami keadaan ini. Dimasa inilah anda akan dibukakan atau dihidangkan dengan berbagai juadah yang anda sendiri tidak pernah tahu akan hakikat hidangan itu.

Cahaya ini adalah suatu perumpamaan bagi kealpaan kita didalam amal kita itu.
Didalam lautan cahaya kita akan sesat dan keliru pada kedudukan kita pada sisi tuhan maka inilah lapisan2 cahaya yang mengelirukan kita,,Apakah barang yang mengelirukan kita pada keadaan ini..antaranya adalah..

1-sukar membuat keputusan
2-asyik yang tidak ada ain nya,
3-khayalan pada barang yang tiada kenyataan
4-amal yang tiada keputusan
5-tidak ada kenyataan pada amal

Bagi mereka-mereka yang berada didalam ikatan keadaan ini perlulah berhati-hati kerana anda munkin terikat pada keadaan ini. Bayangan yang samar memunkinkan ada salah dalam tafsiran dan akibat dari itulah anda akan mengalami masalah2 yang saya sebutkan diatas.

Ingatlah lautan cahaya adalah tempat dewa-dewa atau alam khayalan duduknya didalam minda anda sendiri,,,Orang yang menduduki tempat ini akan merasa hebat dan merasakan ia telah sempurna, sedangkan itu adalah khayalan didalam minda nya sahaja. Kita yang menuju makrifat terkadang terasa kita sudah sampai kepada Allah atau tujuan.

Namun kita lupa bahawa lautan nur atau alam cahaya ini adalah bayangan atau ibarat sahaja jadi kalau kita berpegang pada ibarat makna nya kita tidak lagi sampai kepada makna dan maksud itu. Untuk itu kita perlu memahami akan keadaan dan makna lautan nur itu. Bagi fahaman saya lautan nur merupakan hijab bagi kita untuk kita menemukan yang hakiki, suatu contoh...

Matahari.

Adakah kita mendongak kelangit memandang matahari itu yang kita nampak itu adalah benar-benar matahari, tentunya tidak dan itu cuma cahaya sahaja,

Cahaya adalah hijab yang samar kerana ianya hampir sama dengan nur hakiki (tuhan)

Orang yang telah sampai ke maqom ini kalau ia tidak berhati-hati maka ia akan sesat didalam nya, iaitu sesat didalam khayalan dan angan-angan.

Ingatlah tujuanmu bukan cahaya akan tetapi tuan kepada cahaya itu. Dibalik nyata ada kebenaran yang ghaib maka kau perlu berjalan dan bergerak dengan tidak memalingkan wajahmu kekanan ataupun kekiri agar kau terhindar dari keasyikkan cahaya itu, barulah kau sampai ke tujuan yang asal.didalam amal terkadang ada yang menjumpai..

1-orang2 ghaib
2-wali2
3-syiekh
4-puteri dll

Ini semua adalah hijab lautan nur. Kalau kau asyik dengan nya kau akan tidak dapat mencapai makrifatullah dan kau tidak akan mendapat jalan kesempurnaan jiwa. Ingatlah semua perkara itu bukan tujuan kita dan jika ia mendatangi kita ( dimasa latihan ) berlangsung maka kau katakanlah padanya...urusanku hanya dengan tuhanku dan aku tidak ada urusan denganmu.

Jalanku jalan gerak
bukan untuk menjadi wali
aku mencari barang yang haq
untuk menyempurnakan diriku sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan