Sabtu, 24 Julai 2010

PENGANTAR ILMU HAKIKAT YANG DIWARISKAN Oleh : Fakirabdillah....ENTRI TIGA-PULUH SATU ( 31 )



MEMATIKAN DIRI

SYARIAT = membuang dosa dan kehendak nafsu

TARIQAT = menghapuskan kelakuan yang keji & memakai akhlak terpuji

HAKIKAT =

Menghapuskan ke-AKU-an diri sendiri yaitu kenal Zat anda sebagai Zat Allah, wujud anda sebagai Wujud Allah, kenal anda sebagai Kenal Allah. Tiada yang wujud hanya Allah. Hanya Allah yang boleh berkata AKU. Tidak ada yang lain.

FIKIR

Fikir ada 3 jenis :-

Pertama fikir tentang hal hal dunia
Kedua fikir tentang Syurga & Neraka
Ketiga fikir tentang Zat & Sifat Sifat Allah

ISLAM

ISLAM KULIT = mematuhi hukum hukum Syariat sahaja tanpa memandang .
kepada HAKIKAT ZAT. SIFAT, ASMA’ & AF’AL ALLAH.

MUSLIM KULIT = Sibuk dengan pembersehan zahir sahaja.

Yang Memberi & menerima itu Allah sebab hanya Dia Yang Wujud dan Dia itu AKU.

AMALAN MAKRIFAH

Anda hendaklah menganggap pelbagai objek ( benda ) sebagai ZAT ALLAH.
Sifat Sifat benda sebagai Sifat Sifat Allah. Perbuatan benda sebagai Af’al Allah

Yang lainnya hilang dari pandangan ( ini dinamakan wahdat ) . Cara Caranya saperti dibawah :-

CARA MENURUN / NUZUL

Anggaplah diri anda sebagai HAKIKAT ZAT
Zat Aku adalah Zat Allah
Sifat aku adalah Sifat Allah
Perbuatanku adalah Af’al Allah

CARA MENAIK / URUJ

Zat Allah adalah Zat Aku
Sifat Allah adalah Sifat Aku
Af’al Allah adalah Perbuatan Aku

NUZUL DENGAN ALLAH

Zat Aku dengan Zat Allah
Sifat Aku dengan Sifat Allah
Perbuatan aku dengan Af’al Allah

Al-Khasas : 88

Tiap tiap sesuatu ( ghayr ) adalah kosong sahaja kecuali ZatNya.

IRSHADAT = Kata Kata Mutiara Ulamak

Daula Samnani

Tidak ada dosa yang lebeh besar dari mengatakan diri sendiri berdosa.

Tauhid ialah memebaskan fikiran dari semua khatrat ghayr.

TAMAT.

Next Entri...........Jalan Menuju Makrifah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan