Isnin, 19 November 2012

TULISAN GURUKU - 06


POHON CINTA
Ayahdi PakNgah

Bismillahirrahmanirrahiim Allahumma Sholli ala Muhammad wa ala alihi wa Shohbihi ajma'in

Perumpamaan CINTA adalah seperti pohon yang mempunyai inti dan banyak dahan. Inti pohon terdapat pada batangnya, sedangkan cabang-cabangnya adalah tempat keluarnya buah. Meski demikian, buah itu sesungguhnya berasal dari inti pohon.

Makrifat adalah pohon dan cinta adalah intinya. Lainnya seperti, al-khauf, al-raja', al-haya', al-khasyyah, al-qana'ah, ar-ridha adalah dahan-dahan pohon makrifat. Dari dahan-dahan itu keluar buah berupa ketaatan.

Cinta adalah rahasia Allah dalam iman hamba-hambaNya. Allah membukakan cinta bagi mereka sesuai dengan kadar masing-masing yang telah tertoreh dalam surat takdir-Nya. Inilah maksud firman-Nya : 

" Bahwa orang yang telah ada untuk mereka ketetapan yang baik dari kami, mereka itu dijauhkan dari neraka, mereka tidak mendengar sedikitpun suara api neraka."( al-Anbiya 101-102 ).

Seakan Allah memperjalankan mereka diatas shirat.  Sementara mereka tidak merasakan adanya neraka dibawahnya. Cinta Allah adalah rahasia yang tampak dengan jelas dalam iman. Itulah makksud firman-Nya : 

" Allah menjadikan kalian cinta kepada keimanan dan menjadikan iman itu indah dalam hati kalian." ( al-hujurat 7) hakikat tuhan menyatakan sesuatu............

la tatahar rokku zarrotan illa bi iznillah-tidak akan bergerak suatu zarrah pun melainkan dengan izin allah jua.

kedalam aku memandang ZAT
keluar aku memandang UJUD
ditenggah-tenggah aku memandang SIFAT
pada perbuatan aku memandang AF’AL
pada bentuk aku memandang ASMA'

Kesemuanya itu AKU-lah jua, jada janganlah kau merasa gelisah pada kedudukanmu didalam masa amalmu dan diluar amalmu itu kerana kesemua nya itu adalah AKUku jua pada kenyataan AKUmu itu, dan sesungguhnya AKUku dan AKUmu itu ESA jua kerana tiada ujud lain melainkan ujudku jua itu.

Kalimah MU itu mengisyaratkan kepada kenyataanku sahaja maka pada bahasa adat atau istilah percakapan maka ia merujuk kpd AKUmu (nyata),

Akan tetapi kalam mengatakan dan hati mensyuhudkan itu semua adalah AKU yang ada ini pun betul jua, kerana AKU yang ada ini (roh) adalah sirrku.

Makanya pokok segala asalnya itu adalah AKU jua iaitu Tuhan, berkata Tuhan wahai Muhammad tatakala aku menyatakan mu lalu kau nyata maka aku lenyap pada hakikatmu jua, dan aku menjadi hakikat bagi roh itu, dalam ilmu hakikat nya segala-galanya dia semuanya,c uma diselindungi pada nama dan keadaan sahaja.

Yang kosong itu ZAT yang setitik itulah nyatanya Allah hakikat insan dan DIA-lah tuhan. (Nurullah)

Dari titik yang pertama inilah terbitnya AKUku ini, setelah nyatanya AKUku maka kau (roh) ku terdiri sendirinya secara otomatik, bagi mendalilkan akan ujudnya aku.

Rohku (kenyataanku) dari rohkulah terbitnya pancaran ataupun cahaya rohku. Ianya dinamakan diriku, akan tetapi aku jualah diri yang sebenarnya. Itu cuma pancaranku ianya membentuk diri dari dalam badanku.

Inilah istilah jauh tak berantara dekat tak berbatas iaitu antara AKUku dan AKUmu, nak kata dia tapi AKU nak kata AKU tapi MU,

Maka katakanlah atau diamlah. Dalam hal ini kekeliruan kita sering terjadi apabila AKU dan KAU tertulis pada lakaran hati ini. Ianya bukan kerana apa cuma ia terjadi dari perubahan kedudukan nya sahaja. Oleh itu walau apa pun kau nyatakan pada faham mu itu ianya tetap: AKUku jua,

AKUku – Tuhan - Zat
AKUmu – Ketuhanan - Sifat
Dia – Pancaran - Asma'
Kau – Badan - Af'al

Pada kita ini ada 2 martabat iaitu Martabat Ketuhanan dan Martabat Kehambaan.
Oleh itu cuba fahamilah akan keadaan ini. Jangan kita mengaku kita ini Tuhan, kerana Tuhan itu Maha Suci. Akan tetapi setiap apa yang ada ini adalah KenyataanNya. Maka setiap yang berlaku, berkalam, bergerak, dll itu semua adalah kenyataan nya, maka kini. AKUmu ini mengatakan dan menyatakan bahawa AKUmu dan AKUku adalah Esa jua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan