tag:blogger.com,1999:blog-1436827209861535333.post2243587162568729439..comments2023-10-12T09:53:18.230-07:00Comments on fakirabdillah: PENGANTAR ILMU HAKIKAT YANG DIWARISKAN ENTRI TIGA-PULUH LAPAN ( 38 ) - ASRAFUR ASRAR – 2 Oleh : Fakirabdillahfakirabdillahhttp://www.blogger.com/profile/13810892060275569478noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-1436827209861535333.post-85366246742207727982010-08-12T02:04:39.681-07:002010-08-12T02:04:39.681-07:00ohhh oooo yer tak yer jugak mana boleh ombak berpi...ohhh oooo yer tak yer jugak mana boleh ombak berpisah dengan laut...<br /><br />ini pendapat zakir.... klu salah betulkan yer...tolong...tolong..tolong yerrrr...<br /><br />sifat,afaal,asma itu yang mesti di nafikan pada hamba juga dinafikan pada zat barulah jadi la maujud bihaqqiillah.....<br /><br />jika sifat,afaal asma hanya di nafikan pada hamba maka akan wujud dua zat... <br />satu zat yang berisi sifat,afaal,asma dan satu lagi zat yang tidak mempunyai apa-apa langsung....<br /><br />jika salik membawa diri untuk makrifat dengan penafian diri dari bersifat,afaal dan asma maka terhijablah si salik kerana yang ingin di kenal itu cukup berbeza....<br /><br />sebagai contoh lelaki nak kawin pompuan lelaki itu mestilah manusia dan perempuan itu manusia keduanya bersifat melihat dan bla...bla...bla... barulah jadi kawin... <br /><br />yang membezakan lelaki dengan wanita ialah pergantungan wanita dan berharap si isteri kepada suami yang gagah perkasa lagi melindungi.mana mungkin lelaki nak mengahwini wanita yang lumpuh... macam mana nak bersegama(bersatu) kalau wanita tu lumpuh. tak ada interaksi dan aksilah..<br /><br />di dalam kelambu terdapat dua orang bila mereka bersatu(ehem..ehemmm) yang terbias pada cahaya lampu tidur tu hanyalah satu ajer bayangnya. itulah dikatakan bersaksi pada yang se.zakir932https://www.blogger.com/profile/01968577344255471628noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1436827209861535333.post-39165202663895647452010-08-11T20:36:39.051-07:002010-08-11T20:36:39.051-07:00salam,,
bersalahan dengan yang baharu,, maksudny...salam,, <br /><br />bersalahan dengan yang baharu,, maksudnya makhluk (hamba) bukan allah. dan allah bukan hamba,,<br /><br />hamba tetap hamba dan tuhan tetap tuhan, tidak hamba menjadi tuhan, dan tidak tuhan menjadi, hamba,<br /><br />allah itu bersifat wujud, qidam, baqa, mukhalafatul lil hawadith, wahdaniah (esa).<br /><br />apabila tajali dzat berlaku kepada seorang salik maka sifat salbiah bertempat padanya, maka binasalah salik.<br /><br />sebagai analogi, ombak (hamba) dan laut (allah),,<br /><br />ombak dan laut sentiasa ada, tapi pada ketika ketika terentu umpamanya apabla angin tidak bertiup (laut tenang), ombak tiada yang ada hanya laut,,<br /><br />begitu juga apabila laut bergelora, yang kelihatan hanyalah ombak, dan laut tidak kelihatan,<br /><br />tapi laut berkuasa untuk menjadi tenang atau untuk menjadi bergelora, itu pilihan (iradat) laut,,<br /><br />behkah ombak memilih??<br /><br />ya,,,, fikir-fikirkan dulu....Hujannhttps://www.blogger.com/profile/17527441472343247062noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1436827209861535333.post-19131529485935812602010-08-11T19:13:48.034-07:002010-08-11T19:13:48.034-07:00jadi apakah iktikad yang sewajibnya di pegang seba...jadi apakah iktikad yang sewajibnya di pegang sebagai menjunjung amanah...zakir932https://www.blogger.com/profile/01968577344255471628noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1436827209861535333.post-65521981349787447642010-08-11T06:52:23.042-07:002010-08-11T06:52:23.042-07:00Salam sdra zakir...
Zat Sifat Asma' & Af&...Salam sdra zakir...<br /><br />Zat Sifat Asma' & Af'al itu pada saya tidak wujud pada hakikatnya tetapi diwujudkan oleh ulamak demi membicarakan ilmu. Jika tidak dipecah2kan bagaimanakah cara untuk menerangkannya ?<br /><br />Yang dikatakan baharu dan qadim atau apa pun tidak juga wujud pada hakikatnya melainkan dalam ilmu jua sebab Yang Wujud Hanya Allah .<br /><br />Allahlah Yang Maha Mengetahui sebab banyak perselisehan ilmu akibat membicarakan hal baharu baharu ini. Kita tidaklah mahu membuang waktu mengenai perdebatan ilmiah yang tidak ada membawa banyak faedah melainkan perpecahan akibat kesombongan para ilmuan. <br /><br />Fakir..pendapat peribadi yang entah betul entah tidakfakirabdillahhttps://www.blogger.com/profile/13810892060275569478noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1436827209861535333.post-57826608678895371232010-08-10T21:58:33.736-07:002010-08-10T21:58:33.736-07:00assalamualaikum.....
nak tahu jer...
Mukhalafatu...assalamualaikum.....<br /><br />nak tahu jer...<br /><br />Mukhalafatuhu Ta'ala Lilhawadith. Ertinya : Bersalahan Allah Ta'ala dengan segala yang baharu.<br /><br />Percaya kepada Allah maksudnya percaya kepada zat,Sifat, Asma’ dan Af’al Allah SWT<br /><br />sifat, asma, afaal dan alam buleh di bicarakan/dipelajari dengan ilmu... jika empat rangkulan ini mungkin dibacarakan dengan ilmu tidakkah sifat,asma,afaal itu juga adalah sesuatu yang baru kerana ilmu itu adalah sesuatu yang baru...zakir932https://www.blogger.com/profile/01968577344255471628noreply@blogger.com